FOLLOW ME

JOM SAKSI KOLEKSI VIDEO GOMBAK!!! GEMPUR!!!

Loading...

Tuesday, 27 September 2011

PEMUDA UMNO SUNGAI CHINCHIN GOMBAK HIDUPKAN KEMBALI SEMANGAT GOTONG ROYONG

Pada tanggal 24hb September 2011 yang lalu, Kampung Sungai Chinchin yang terletak di Batu 7 3/4 Jalan Gombak telah mengadakan Majlis Jamuan Hari Raya JKKKP dan Penduduk Kampung Sungai Chinchin Bersama Penyelaras Barisan Nasional DUN Gombak Setia, Datuk Said Anuar bin Said Ahmad.
Penduduk Kampung Sungai Chinchin menghadiri Jamuan Raya JKKKP Sungai Chinchin

Kampung Sungai Chinchin ini kalau mengikut sejarah merupakan salah satu kampung terawal di Gombak ini. Kampung ini yang satu ketika dulu terkenal sebagai pusat pengajian agama Islam yang mana Wali Allah Syeikh Muhammad Nur Al-Khalidi merupakan pengasas Kampung Sungai Chinchin dan juga merupakan syeikh khalifah Tariqat Naqsyabandiyah al-Khalidiah yang ke-35. Kampung ini juga merupakan sebuah kampung yang cukup tinggi ikatan persaudaraan serta semangat bantu-membantu antara qariah kampung dalam erti kata lain, qariahnya mempunyai  semangat gotong–royong yang tinggi. Namun ini mungkin cerita dulu 30-40 tahun yang dulu dimana Kg. Sungai Chinchin ini merupakan pusat pengajian agama Islam yang agak terkenal, siap dengan sekolah pondoknya, replica kuburnya yang mana sekiranya kita ingin merasai perasaan didalam kubur boleh lah masuk kedalam kubur buatan yang menurut cerita orang lama dan dari ayah saya sendiri kubur itu memang dibuat khas untuk memberi kesedaran serta keinsafan kepada anak-anak murid Allahyarham Syeikh Noh dan kadang-kala digunakan untuk menghukum anak-anak muridnya.
Replika Kubur yang dibina oleh Syeikh Muhammad Nur Al-Khalidi di perkarangan Masjid Sungai Chinchin. Mari kita sedekahkan Al-Fatihah buat beliau. Al-Fatihah....
Namun itu 30-40 tahun dahulu, sekarang ini bukan hanya semangat gotong-royong yang longgar dikalangan qariah kampung, ikatan persaudaraan juga menjadi lemah dan ada yang putus sama sekali dek kerana kemasukkan ideologi politik yang berbeza-beza. Ini rasanya bukan hanya di Kampung Sungai Chinchin yang terletak di pinggir kota raya, malah di kampung-kampung yang agak jauh dari bandar juga telah saya percaya semangat gotong-royong ini telah mula terhakis. Misal contoh apabila diadakan kenduri kahwin, kita lebih gemar untuk mengambil khidmat “Catering” atas alasan tidak mahu menyusahkan sedara-mara atau jiran tetangga. Ada yang berpahaman zaman sekarang ini kalau buat kenduri kahwin dengan cara berpakat-pakat dan bergotong-royong kita ketinggalan zaman atau kita berstatus rendah kononnya anak nak kahwin pun tak mampu untuk mengambil khidmat ‘Catering’.

Walhal kita boleh bergotong-royong dan melaksanakan kenduri  tersebut dan duit yang sepatutnya kita bayar kepada ‘catering’ tadi kita bayar kepada persatuan atau kumpulan yang ada didalam kampung itu sebagai sedekah atau sumbangan ikhlas kita untuk digunakan oleh qariah kampung untuk tujuan lain misal membaik pulih surau, membina gelanggang takraw utk anak muda, membaiki rumah qariah yang daif misalnya. Bukan bermakna tidak guna catering kita tidak mampu.
Beberapa Pemuda UMNO Sg. Chinchin sedang kyusuk mengacau Rendang Kawah..yg cekak pinggang tu tak sabar nak kacau tu..Kacau takpa jangan mengacau sudah....
Atas kesedaran inilah maka semangat gotong-royong ini cuba di semarakan kembali oleh Pemuda UMNO Sungai Chinchin. Pada mesyuarat persiapan Jamuan Raya Sungain Chinchin yang diadakan pada 21hb September 2011, wakil Pemuda UMNO Sungai Chinchin ke mesyuarat JKKKP bagi membincangkan persiapan majlis telah menawarkan Pemuda UMNO Sungai Chinchin akan mengambil cabaran untuk penyediaan Rendang Daging utk 300 orang makan atau anggaran lebih 20-30kg rendang dan penyediaan air minuman Teh O panas dan Air Sirap. Cabaran penyedian rendang ini merupakan julung-julung kali ditempuh oleh Pemuda UMNO Sg. Chinchin. Segala-gala kerja dari membeli bahan-bahan hinggalah siap rendang untuk dihidang dilaksanakan oleh Pemuda UMNO Sg. Chinchin. Cuma permantauan dan ramuan kami terpaksa meminta bantuan ibu kepada Setiausaha Pemuda UMNO Sg. Chinchin iaitu “Cik Lah”. Dalam ertikata lain hal berhubung dengan berapa quantiti bahan yang perlu dimasukkan dan bila dimasukkan adalah atas nasihat dan tunjuk ajar Cik Lah.
Pemuda yang penat berehat menghilangkan lelah sambil bersembang sementara menunggu syif untuk mengacau rendang  seterusnya..tak kurang jugak yang sms awek sorry tak dapat jumpa malam nie...hahaha
Mungkin kalau dilihat gotong-royong masak rendang adalah satu aktiviti yang remeh kalau nak dibandingkan dengan aktiviti lain, namun bagi kami ianya pengalaman yang cukup berharga yang mana meraka terlibat telah:-
  1. Dilatih jiwa mereka dan ditanamkan semangat kerjasama antara mereka yang mana ini amat penting kearah membentuk perpaduan dan kesefahaman dikalangan Pemuda UMNO Sg. Chinchin
  2. Mereka diajar untuk menjadi Pemuda UMNO yang bertanggung-jawab yang mana masing-masing melaksanakan amanah yang dipertanggung-jawabkan dengan sempurna baik dari si anu yang membeli daging, si polan yang memikul kawah ke tempat masak, si anu yang menghiris bawang, si polan yg memasak santan dan sebagainya.
  3. Mereka diajar untuk menanamkan semangat keikhlasan dalam melaksanakan tugas untuk Pemuda UMNO yang mana aktiviti gotong-royong ini dilaksanakan tanpa mendapat apa apa bayaran atau habuan, hanya kepuasan hati yang mana mereka telah melaksanakan tugasan dengan sempurna.
  4. Mereka mendapat ilmu berkaitan dengan cara-cara memasak rendang, diharap selepas 3-4 kali aktiviti memasak rendang ini mereka lakukan mereka akan dapat memasak sendiri rendang kawah ini tanpa bantuan siapa-siapa dimasa hadapan. Maksudnya sambil gotong-royong masak rendang mereka juga dalam masa yang sama mengikuti kelas memasak rendang secara praktikal.
Rendang Kawah Pemuda UMNO Sg. Chinchin yang telah siap dimasak. Sedap!!! 
Diatas adalah sedikit sebanyak kelebihan yang Pemuda UMNO Sg. Chinchin perolehi daripada aktiviti Gotong-Royong memasak Rendang yang telah diadakan sempena Jamun Raya Kg. Sungai Chinchin tempoh hari. Setelah majlis tamat ramai yang memuji kesedapan Rendang yang dihidangkan di majlis tersebut termasuk Penyelaras BN DUN Gombak Setia yang beliau sendiri agak terkejut apabila diberitahui bahwa rendang tersebut disediakan oleh Pemuda UMNO Sungai Chinchin.
Pemuda UMNO Sungai Chinchin bergambar kenangan dengan JKKKP Kampung Sungai Chinchin harap ikatan perpaduan yang muda dengan yang muda dan yang tua dengan yang muda akan terus berkekalan.  Amin
Langkah seterusnya yang ingin disusuri kerana ‘feedback’ yang amat positif diterima berhubung rendang mereka itu tadi maka Pemuda UMNO Sungai Chinchin bercadang untuk menjadikan Gotong-Royong masak rendang ini sebagai acara tahunan  pada setiap Raya Aidil Fitri dan Raya Aidil Adha. Mereka juga akan mengambil sebarang tempahan untuk rendang kawah ini pada bila-bila sekiranya ianya melebihi 20kg tempahan untuk menjana dana untuk membina "Court Badminton" di kampung mereka secara gotong-royong juga. Bermula dengan keikhlasan untuk turut membantu penyediaan makanan untuk Majlis Jamuan Raya JKKKP dan Penduduk kampung bersama Penyelaras BN Dun Gombak Setia, ia telah menjadi aktiviti modal insan dan jati diri seperti 4 faktor diatas tadi dan seterusnya membuka peluang menjana ekonomi kepada Pemuda UMNO Sungai Chinchin. Tahniah diucapkan kepada Pemuda UMNO Sungai Chinchin.

Gombak!!! Gempur!!!

Sunday, 18 September 2011

RAKYAT GOMBAK KEMBALI BERSAMA UMNO DAN BARISAN NASIONAL!!!


Rakyat Pelbagai Bangsa Sekitar Parlimen Gombak Hadir ke Majlis Jamuan Raya 2011 Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Gombak bersama Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak

Semalam pada tanggal 18/09/2011, Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Gombak bersama Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak telah mengadakan Majlis Jamuan Raya atau lebih kita kenali dengan panggilan ‘Open House’. Kalau sebelum ini  ketiga-tiga sayap mengadakan ‘Open House’ berasingan masing-masing dan ianya lebih tertumpu kepada ahli-ahli serta kepimpinan cawangan sayap masing-masing dan rakan taulan mereka sahaja. Pada tahun ini buat julung-julung kalinya pendekatan yang berbeza telah diguna pakai. Bersesuaian dengan konsep 1Malaysia yang mana "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan", untuk ‘Open House’ kali ini, ketiga-tiga sayap telah bersetuju untuk bekerjasama dengan Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak dalam menganjurkan Majlis Jamuan Rakyat Sempena Aidil Fitri 2011 ini. Matlamat utama kali ini juga berbeza dari tahun-tahun sebelumnya. Kalau dulu  ‘Open House’ sayap-sayap dilakukan untuk ahli-ahli serta kepimpinan cawangan sayap masing-masing atau sahabat serta rakan taulan sahaja, namun kali ini ianya adalah untuk rakyat.
Ruang makan yang disediakan didalam khemah penuh kesemuanya hingga ada yang makan berdiri...takpa ala-ala Hi-Tea kat 5 star Hotel gitu....

Ini membuktikan ketiga-tiga sayap-sayap UMNO Bahagian Gombak bersama Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak memahami serta menuruti nasihat dan saranan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri serta Presiden UMNO iaitu Rakyat didahulukan. Majlis ini juga merupakan kaedah yang terbaik dan amat berkesan didalam usaha kepimpinan sayap-sayap UMNO Bahagian Gombak mendekati rakyat dan pengundi di Parlimen Gombak.
Ini merupakan kali pertama ketiga-tiga sayap UMNO Bahagian Gombak bersama Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak mengadakan Rumah Terbuka bersama. Majlis ini telah diadakan dihadapan perkarangan Pusat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak yang terletak di Jalan Prima SG 1, Prima Sri Gombak. Tidak dinafikan terdapat keraguan serta kerisauan dikalangan pimpinan sayap-sayap terhadap sambutan rakyat pada program ini. Apakah rakyat akan keluar beramai-ramai untuk menghadiri majlis ini maklum lah ini kali pertama ‘Open House’ sayap-sayap UMNO Bahagian Gombak serentak dan bersama Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak diadakan. Ditambah lagi kita semua maklum minggu ini begitu banyak undangan ‘Open House’ dari sahabat handai serta saudara-mara yang kita terima dan begitu juga mereka rakyat Gombak, tentu ada jemputan diterima dan tidak kah ini akan menjejaskan jumlah kehadiran rakyat nanti? Namun begitu segala kebimbangan serta kerisauan itu terhapus seawal jam 8.00 malam apabila rakyat berduyun-duyun mula membanjiri persekitaran Pusat Khidmat Penyelaras Barisan Nasional Gombak.
Amboi adik 2 org nie makan atas motor jer yer..jangan merempit sudah yer, makan takpa. Makcik dan keluarga pula ala-ala picnic ya makcik..dah macam tengok konsert Justin Bieber laaaa...

Sambutan yang amat-amat tidak disangka dari rakyat sekitar Parlimen Gombak terhadap majlis ini telah memberikan satu keyakinan yang amat tinggi kepada UMNO Bahagian Gombak dan Parti Komponen Barisan Nasional dalam menghadapi Pilihanraya ke-13 nanti. Dengan kejayaan program ini juga ianya menjadi satu suntikan semangat kepada sayap-sayap untuk terus berusaha gigih dalam memastikan kemenangan UMNO dan Barisan Nasional pada PRU 13 nanti di Gombak ini.

Ini program UMNO ker...orang balik tengok Bola kat stadium nie.. Man Utd. vs Chelsea... walau terlepas bola kami happy sebab Program Berjaya dan Man Utd menang 3-1..tu luahan PSU kot


Kalau tempoh hari YAB Presiden kita telah menyampaikan teguran keras pada Konvesyen Barisan Nasional di Shah Alam menempelak pemimpin tertentu dalam parti yang masih menjalankan  program ‘syok sendiri’ dan memberi laporan tidak tepat berhubung sokongan masyarakat  akar umbi. Saya rasa pimpinan sayap-sayap UMNO Bahagian Gombak dan Penyelaras BN Parlimen Gombak Tn. Hj. Megat Zulkarnain bin Tan Sri Omardin telah membuktikan bahawa Majlis Jamuan Raya 2011 Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Gombak bersama Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak ini bukan satu program ‘syok sendiri’ dan sekiranya masyarakat atau rakyat Gombak telah mula keluar kerana ingin turut serta memeriahkan program anjuran Parti UMNO dan Barisan Nasional seperti ini, ianya merupakan satu petanda yang baik.

Tn. Hj. Megat Zulkarnain Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak merangkap Ketua Pemuda UMNO Bahagian Gombak menyatakan sukacitanya dan agak terkejut diatas sambutan yang begitu luar biasa dari  rakyat dan masyarakat Parlimen Gombak di majlis ini sambil diperhatikan oleh Ketua Pergerakan Wanita Datin Sharifah Salmah dan Ketua Pergerakan Puteri Puan Rozazita Daud.


Kalau jumlah kehadiran mereka boleh dijadikan landasan atau penilaian untuk kita menyatakan ianya merupakan  sokongan mereka pada UMNO dan Barisan Nasional, maka kalau dilihat dengan kehadiran rakyat dan masyarakat pada Majlis Jamuan Raya 2011 Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Gombak bersama Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak semalam, kita berada dalam landasan yang amat tepat dan amat mengalakkan untuk kita tawan kembali Gombak ini. Tahniah dan Syabas diucapkan kepada semua yang terlibat dari ketiga-tiga sayap serta Pusat Khidmat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak dalam menganjurkan serta menjayakan Program ini dari awal hingga ke akhir. Kita tahu siapa kita dan apa sedikit sumbangan kita menjayakan progam ini dan sudah pasti ada satu kepuasan yang kita rasai apabila melihat usaha ikhlas kita mendapat sambutan dan sokongan rakyat. Namun sumbangan yang sedikit itu lah kalau ianya dilaksanakan dengan Ikhlas sudah pasti Allah akan memberikan rahmat dan barakahNYA. Majlis Jamuan Raya 2011 Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Gombak bersama Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak ini amat luar biasa....Tahniah sekali lagi....

Gombak!!!! Gempur!!!!

Monday, 5 September 2011

KOMUNIS MEMPERJUANGKAN KEMERDEKAAN TANAH MALAYA????

Pembangkang Kehabisan Bahan Propanganda.
Saya terpanggil untuk menulis luahan dan persepsi saya berhubungan dengan isu yang ditimbulkan oleh Mat Sabu Timbalan Presiden Pas berhubung dengan isu Komunis di Tanah Malaya ini. Saya juga berpeluang membaca komen-komen dan penulisan blog pembangkang yang menyatakan tentang jasa dan pengorbanan komunis kononnya yang turut memperjuangkan kemerdekaan Tanah Malaya ini sebelum wujudnya UMNO itu sendiri. Salah satu blog yang saya baca berhubung perkara ini ialah Amenoworld.blogspot.com. Izinkan saya melontarkan pandangan saya kepada 15 dalil daripada 30 dalil yang dilontarkan oleh Penulis Amenoworld.blogspot.com yang mana selebihnya lebih kepada dalil berdasarkan emosi kebencian dan ketaksuban kepada perjuangan Komunis pada hemah saya. Namun 15 komen saya ini mungkin sudah cukup untuk kita menilai sendiri sejauh mana kebenaran penulis amenoworld.blogspot.com ini.

Berikut di bawah ialah sebab kenapa (Amenoworld. Blogspot.com) menolak umno sebagai parti yang memerdekakan tanah melayu pada tahun 1957.

1. Buku teks sejarah tidak menulis hakikat sejarah berpandukan fakta sebenar.

Komenku – siapa penulis amenoworld ini untuk mempertikaikan buku sejarah yang telah ditulis oleh pakar sejarah tanahair dan dari mana fakta yang didapati oleh penulis untuk mempertikai teks sejarah tanahair? Sila kemukakan bahan rujukan.

2. Sejarah tentang pengorbanan komunis dimatikan.

Komenku – Apakah matlamat Komunis ialah untuk membebaskan tanahair Malaysia dari penjajahan Jepun dan memberikannya  kembali kuasa Tanah Melayu kepada bangsa Melayu ataupun sebenarnya Komunis yang berpusat di China ini memperjuangkan survival Komunis diseluruh dunia termasuk di Tanah Malaya kerana diancam oleh Jepun yang anti China dan anti Komunis. Akibat perkara ini rakyat Cina di mana jua yang ditakluk oleh Jepun menghadapi seksaan dan mereka lari menyembunyi di hutan dan dibantu oleh orang Melayu dikampung termasuk membekalkan mereka dengan bahan makanan dan sebagainya seperti scenario yang berlaku di Tanah Malaya pada ketika itu. Apakah ini dinamakan Pengorbanan?

3. Sejarah mengenai kejahatan komunis dicanangkan. Memang benar komunis menjadi jahat sesudah mereka ditipu.

Komenku – apa yang ditipunya? Adakah apa-apa dokumen sebagai bukti seperti surat perjanjian misalnya yang kononnya British hendak menyerahkan kuasa Tanah Malaya kepada Komunis? Kenapa Komunis walhal Tanah ini asalnya kepunyaan Orang Melayu? Kalau pun ditipu apakah ini boleh dijadikan alasan kepada kekejaman Komunis?

4. Sejarah bahawa orang melayu terlibat dalam komunis disembunyikan.

Komenku – Kita tahu pasal Rashid Maidin dan Shamsiah Pakir orang Melayu yang terlibat dalam Komunis. Dimana pula ia disembunyikan seperti dakwaan penulis? Sila berikan fakta dan bukti seperti nama-nama mereka-mereka yang terlibat didalam Komunis serta rujukan penulis seperti dakwaan Penulis Blog Amenoworld ini.

5. Mengungkit dan mengaitkan cina dengan komunis bagi menyebarkan elemen kebencian melayu terhadap cina.

Komenku – Ini fakta memang 98% mereka yang menyertai Komunis ini adalah mereka yang berbangsa Cina. Ini kerana semangat pendatang dari Cina yang baru menjejak kaki di Tanah Melayu yang mana pada diri mereka masih menebal semangat kenegaraan China mereka dan pahaman Komunisme mereka lalu mereka bertindak untuk mempertahankan tanahair mereka (China) dan tempat mereka mencari rezeki iaitu Malaya dari penjajah yang sama iaitu Jepun. Ini fakta sejarah bukan mengungkit atau mengaitkan

6. Ramai cina kena pancung ketika jepun tawan malaya tidak dikisahkan dalam sejarah. Ketika itu china berperang dengan jepun dan orang cina di tanah melayu dibunuh bagi membalas dendam.

Komenku – Jepun menang perperangan di China itu dan China dan bangsa Cina yang kalah kenapa pula  Jepun yang membalas dendam dengan memancung ramai Cina? Jepun memang zalim dan mereka akan menghukum sesiapa yang disyaki menentang Jepun samada di China atau di Tanah Malaya samada mereka bangsa Cina ataupun Melayu. Itu fakta. Tetapi ramai mereka “Cina” yang kena pancung kerana mereka ini terlibat dengan Komunis. Cina yang tidak terlibat dengan Komunis tidak dipancung.

7. Jepun bukan kejam pada orang melayu sahaja. Jepun kejam pada cina, pada india, pada semua penduduk tanah melayu. Sejauh mana sedihnya ahti orang melayu pada ketika itu, sama banyak sedihnya ahti bangsa2 lain di tanah melayu. Sama2 menderita dan sama2 tersiksa. Sama2 memberontak dan sama2 bersatu melawan kezaliman. Kuantiti bukan ukuran tetapi keazaman itu lambang betapa rakyat tanah melayu pada ketika itu berkongsi suka dan duka yang sama banyak.

Komenku – Tak pasti apa yang cuba disampaikan oleh penulis ini. Benar semua kaum sedih dan merasa kesengsaraan zaman Jepun Cuma Melayu ditambah sikit dengan kezaliman Jepun dan kezaliman Komunis kepada bangsa Melayu. Bangsa Cina yang bersama Komunis hanya merasa kezaliman Jepun sahaja kerana tiada kezaliman orang Melayu pada bangsa Cina atau India berlaku ketika itu.


8. Ketika itu komunis dilihat harapan oleh rakyat tanah melayu untuk disandarkan keyakinan bagi membebaskan mereka dari kezaliman.

Komenku – Ini mungkin pandangan pribadi sipenulis yang terlalu taksub dengan perjuangan komunis di Malaya ini. Cuba tanya atuk-nenek kita apakah mereka menyandarkan keyakinan mereka kepada KOMUNIS untuk membebaskan meraka dari Kezaliman? Penulis mungkin lupa Komunis ini menolak Tuhan dan kita orang Melayu beragama Islam lebih lebih atuk nenek kita itu biar lah mereka hidup dalam penindasan dan kezaliman tetapi untuk menolak Allah untuk bersama perjuangan yang tidak percayakan Tuhan... Nauzubillah jauh sekali dan simpang malaikat 44 ibarat kata orang-orang tua dulu?

9. Jangan dilupa pada melayu talibarut. Melayu talibarut neh sapa? MELAYU YANG TIKAM MELAYU dan berkerjasama dengan tentera jepun bagi menyeksa rakyat pada ketika itu.. Ia wujud sejak dahulu dan masih ada sehingga kini.

Komenku – Ya memang ada talibarut-talibarut ketika itu yang memang nak menjahanamkan bangsa Melayu hingga ke hari ini pun ada Talibarut itu dan mungkin lahir dari salahsilah Talibarut dari zaman Jepun ini. Mereka yang hari ini yang ingin menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu, Mereka yang merendahkan mertabat Agama Islam. Mereka yang menyokong tuntutan IFC, Murtad, mereka yang mengadaikan Bangsa Melayu hanya kerana kepentingan pribadi untuk berkuasa dan berjawatan paling tinggi dalam Negara. Mereka ini talibarut pada zaman ini.

10. Ramai tidak tahu bahawa komunis pada ketika itu dibantu oleh british dari segi alatan.senjata dan taktikal perang. Ia pernah didedahkan di dalam astro discovery channel. Ya, jangan pernah mimpi tv1 nak siarkan benda neh. 

Komenku – British pada ketika itu menggunakan apa saja dan sesiapa saja untuk mereka berkuasa di Tanah Malaya ini. Apa kesimpulannya penulis ini? Apakah dengan bantuan British itu menyatakan yang British setuju dengan perjuangan Komunis? Mungkin Penulis melihat dengan pandangan yang cetek dan lupa yang “ The enemy of my enemies is my friend” British memperalatkan Komunis untuk menghalau Jepun dari Tanah Malaya tanpa mereka perlu bersusah payah menggunakan seluruh tentera British itu sendiri untuk menentang Jepun. Ini dapat menyelamatkan ribuan nyawa rakyat/tentera British. Seperti mereka mengunakan majoriti tentera terdiri dari mereka yang berasal dari India, rakyat India dan bukan Rakyat British dari England sendiri.

11. British juga berjanji bahawa komunis akan jadi kerajaan sementara setelah jepun dikalahkan.

Komenku – Sila beri surat perjanjian yang mana ditandatangani oleh kedua-dua pihak berhubungan dengan dakwaan penulis ini. Atau ianya ditulis dari anggapan atau agak-agak mengikut penilaian penulis sahaja.

12. Tetapi jepun undur diri dari tanah melayu dan menutup pintu kepada dunia luar setelah diserang amerika.

Komenku-Jepun undur diri kerana mereka telah tewas peperangan dunia apabila Hiroshima dan Nagasaki telah dibom dengan bom Atom oleh Amerika dan telah memberi kemenangan kepada Tentera Bersekutu  

13. Pemimpin komunis pada ketika itu memegang janji2 british yang mahu merdeka kan tanah melayu dan membiarkan komunis menjadi pemerintah negara.

Komenku – Sila beri surat perjanjian yang mana ditandatangani oleh kedua-dua pihak berhubungan dengan dakwaan penulis ini. Atau ianya ditulis dari anggapan atau agak-agak mengikut penilaian penulis sahaja.

14. Lalu mereka menjadi kerajaan sementara selepas jepun undur diri. Tetapi tidak lama selepas bristish kembali. Terlalu banyak kerugian yang mereka tanggung pada ketika itu dan mereka tidak boleh membiarkan tanah melayu merdeka sekurang2nya sehingga mereka mendapat kembali kerugian mereka.

Komenku- Memang dari asal lagi British tidak mahu melepaskan Tanah Malaya ini? Kerana kekayaan Tanah Malaya ini apatah lagi hendak serahkan dengan begitu mudah kepada Komunis walhal pengunduran Jepun dari Tanah Malaya bukan kerana Komunis atau hasil perjuangan Komunis. Jepun mengundurkan diri dari Malaya kerana kekalahan Jepun secara Global renteten dari serangan balas tentera Amerika terhadap serangan Pearl Harbour yang mana Amerika telah mengebom Hiroshima dan Nagasaki dengan Bom Atom.  

15. Komunis marah kerana janji dimungkiri. Di sini silap komunis apabila dia marahkan british, lalu rakyat yang jadi mangsa. Dia boleh balon bristish hanya dengan balon british, dia tak boleh babitkan rakyat tak kira lah apa sebab yang dia pegang. Talibarut ka, informer ka, apa ka, kekejaman ialah kekejaman. Pembunuhan ialah pembunuhan. Dari saat komunis menembak rakyat tanah melayu yang mempertahankan mereka daripada dihidu oleh tentera jepun, ialah saatnya perjuangan komunis telah tersasar.

Komenku-Akhirnya penulis mengaku bahawa Komunis itu Zalim dan mereka sendiri membunuh rakyat dan secara logiknya rakyat Melayu kerana pada ketika itu Komunis bersembunyi dihutan-hutan dan penempatan yang paling hampir dengan hutan ialah kampung-kampung dan memang kita ketahui dasar penempatan British sebelum dijajah Jepun ialah Orang Melayu ditempatkan dikampung-kampung dan orang India di Ladang-ladang estet dan orang Cina dibandar-bandar. Jadi pada ketika ini ramai Melayu yang ditinggal dikampung-kampung dibunuh dengan kejam oleh Komunis apabila mereka keluar dari hutan dan masuk kekampung-kampung.


Cuba tanya atuk, nenek, ayah, emak kita yang masih hidup atau orang tua di kampung kita atau sedara mara kita yang masih hidup tentang benarkan Komunis memperjuangkan kemerdekaan kita ataupun Komunis banyak membantu orang Melayu sewaktu zaman penjajahan Jepun sekiranya buku-buku teks atau fakta sejarah disembunyikan oleh UMNO dari kita. Cerita pengalaman mereka yang kita kenali mana mungkin menipu kita.

Tindakan atau perkara yang salah itu tetap salah walaupun kadang-kadang dilihat benar.....

Gombak!!! Gempur!!!

WAJIB BACA!!!