FOLLOW ME

JOM SAKSI KOLEKSI VIDEO GOMBAK!!! GEMPUR!!!

Loading...

Tuesday, 25 October 2011

AKU DAN UMNO PART 4 ( TRANSFORMASI KERAJAAN VS TRANSFORMASI UMNO...)

Pada tanggal 23/10/2011 aku bernasib baik kerana telah terpilih untuk sama-sama menonton perlawanan bolasepak Liga Perdana Inggeris bersama YAB Perdana Menteri kita Dato’ Seri Najib Tun Razak di kediaman rasmi beliau di Seri Perdana. Dari seramai 2500 permohonan hanya 300 orang sahaja yang terpilih. Aku rasa ini pertama kali Perdana Menteri Malaysia menjemput anak-anak muda untuk menonton perlawanan bolasepak bersama beliau di kediaman rasmi beliau. Bangga, gembira, seronok, teruja semua perasaan itu aku rasai pada malam itu. Kami menonton, berteriak, bergembira, makan bersama pemimpin no.1 negara. Tak lupa juga kami kecewa bersama kerana kekalahan 6-1 Manchester United pasukan yang aku dan juga YAB PM sokong kepada pasukan lawan Manchester City. Namun pengalaman yang amat berharga ini tidak mungkin aku lupai dan akan menjadi kenangan indah dalam lipatan sejarah peribadi aku walaupun pasukan aku kalah besar malam itu. Tetapi bukan itu yang aku nak tulis tetapi iainya untuk membayangkan kepada kita semua sampai begitu sekali usaha dan gerak kerja yang dilakukan oleh YAB Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO ini terutama dalam memahami dan mendekati anak-anak muda.

Kalau kita lihat beliau amat menghargai dan perihatin terhadap golongan anak muda. Bermula dengan Perhimpunan Belia di Putrajaya,  Program-program Mari berjumpa PM untuk kenalan internet dan laman social, Rumah Pertama ku, Belanjawan 2012, Konsert Suara kami, terakhir Perlawanan Manchester United vs Manchester City ini dan bermacam-macam lagi yang mana ianya focus untuk mendekati dan memahami anak-anak muda di negara ini. YAB PM dan kerajaan benar-benar ambil berat tentang masa depan anak muda agar terbela dan terpelihara. Malah isteri beliau Datin Paduka Seri Rosmah Mansor juga turut memainkan peranan melalui program-program Permata beliau dalam menjamin dan menjaga masa depan aset-aset negara ini iaitu anak-anak muda.
Tetapi ini semua adalah usaha yang dijalankan oleh beliau dan kerajaan. Tidak dinafikan bermacam-macam transformasi kerajaan telah berjaya dilaksanakan dan untuk itu memang kita tidak dapat sangkal dan nafikan walaupun pelbagai tomahan dan fitnah dihamburkan oleh pihak pembangkang atas usaha-usaha yang telah dijalankan. Aku ingin berkongsi sedikit pandangan dan luahan berhubung  dengan apa yang mungkin perlu dan mungkin boleh dipertimbangkan berhubung dengan anak-anak muda juga tetapi anak-anak muda UMNO atau lebih dikenali dengan Pemuda UMNO.
Sedang pelbagai Transformasi dalam gerak kerja dan dasar kerajaan yang banyak memberi keutamaan dan keistimewaan pada anak-anak muda negara hingga Tranformasi UMNO lebih lagi pada anak-anak muda UMNO atau Pemuda UMNO agak tertinggal sedikit atau kurang sekali. Yang terakhir dan yang aku ingat ialah Ketua Pemuda UMNO Cawangan secara automatik layak ke Persidangan Tahunan UMNO Bahagian dan kalau tidak silap Ketua Pemuda UMNO Cawangan juga layak untuk menandatangi dan menerima pendaftaran ahli Pemuda UMNO yang baru tanpa perlu ke Ketua Cawangan.  Ini amat baik dan tepat dalam memberi pengiktirafan kepada pentingnya peranan Pemuda UMNO Cawangan dalam menyumbang kepada UMNO.

Namun begitu dalam soal-soal utama seperti peruntukkan misalnya ianya masih belum melalui proses transformasi dan masih dengan cara lama. Peruntukkan untuk Pemuda kalau ada pun harus melalui Bahagian, melalui Ketua Bahagian. Mungkin ramai berpendapat ianya tidak perlu di ubah dan ianya tiada membawa apa-apa masalah namun kalau dilihat dan dikaji semula, ianya merupakan satu faktor utama yang menyebabkan budaya “Yes Boss” didalam UMNO dan mengekang Pemuda dalam memainkan peranan Pemuda sebagai kumpulan pendesak kepada pimpinan. Pemuda haruslah menjadi seperti parti pembangkang didalam UMNO itu sendiri yang mana iannya merupakan pendesak dan mewujudkan suasana “check and balance” dan ianya harus dimulakan di peringkat Bahagian. Maksud jadi pembangkang didalam UMNO itu sendiri ialah menjadi Sayap UMNO yang bebas untuk menegur dan menyuarakan pendapat dan teguran bagi memperbetulkan keadaan atau tindakan yang hendak dilaksanakan atau dirancang oleh pentadbiran Bahagian. Menjadi sayap yang akan mengatakan perkara yang benar tetap benar dan perkara yang salah tetap salah dalam segala perancangan dan perlaksanaan didalam gerak-kerja dan hala tuju UMNO diperingkat Bahagian. Menyatakan perjuangan dan menuntut pembelaan terhadap anak-anak muda, generasi muda tanpa terikat dengan pentadbiran Bahagian. Ibarat di Parlimen kita perlukan pembangkang didalamnya untuk memastikan segala yang dirancang dan hendak dilaksanakan oleh Kerajaan tidak menjadi sia-sia atau merupakan pembaziran semata-mata dan hendak memastikan ianya memberi pulangan dan hasil yang maksima. Maka seperti itu juga perlu wujud suasana yang sama didalam UMNO itu sendiri khususnya di Bahagian.  "Check and balance" ini perlu agar kita tidak syok sendiri dan merasakan segala tindakan serta perancangan kita itu yang terbaik dan betul.
Kita tidak boleh nafikan terdapat setengah-setengah pimpinan Bahagian yang lebih gemar untuk menjaga Ketua-ketua cawangan dari Ketua-ketua pemuda cawangan. Banyak perhatian diberikan kepada Ketua-ketua Cawangan dari Ketua pemuda cawangan hinggakan ada ketua pemuda cawangan selama sepenggal menjadi ketua pemuda cawangan tidak pernah berurusan dengan Ketua Bahagian. Ialah nama pun ketua pemuda cawangan pergi lah berurusan dengan Ketua Pemuda Bahagian, tak perlulah ganggu Ketua Bahagian. Mungkin ini tanggapan kita namun apabila bertemu Ketua Pemuda Bahagian, beliau terpaksa merujuk perkara tersebut kepada Ketua Bahagian memandangkan segala peruntukan berada pada Ketua Bahagian maka lebih baik pergi terus berjumpa Ketua Bahagian tak perlu lah melalui Ketua Pemuda Bahagian. Dia bukan boleh buat apa apa pun berhubung dengan soal peruntukkan untuk melaksanakan aktiviti Pemuda Cawangan ini. Ini akan menyebabkan peranan dan fungsi Ketua Pemuda Bahagian pula dibelakangkan atau dipinggirkan dan dilihat tidak memainkan apa apa peranan pula. Kalau Ketua Pemuda Bahagian yang mempunyai bisnes jutaan ringgit maka mungkin tidak jadi masalah, dia boleh sumbang atau sponsor program kita itu melalui duit pribadinya. Kalau Ketua Pemuda Bahagian yang sebaliknya, tidak punya bisnes jutaan ringgit, Ketua Pemuda Bahagian yang marhain, bagaimana? Terpaksalah mengadap Ketua Bahagian jugak untuk memohon peruntukkan tersebut. Dan kebanyakan scenario di Bahagian-bahagian akan berakhir dengan Ketua Pemuda Bahagian kena mengadap Ketua Bahagian juga untuk memohon peruntukkan tersebut. Maka wujudlah Ketua Bahagian yang ibarat “Warlords.”

Ini dirumuskan dengan mudah, kalau Ketua Pemuda Bahagian yang lantang, keras atau selalu menegur dan membangkang tindakan atau perancangan Ketua Bahagian yang mendatangkan kemudaratan kepada parti maka sudah pasti hubungan Ketua Bahagian dengan Ketua Pemuda Bahagian itu tadi menjadi renggang dan akhirnya mungkin akan berkesudahan Ketua Pemuda Bahagian akan susah untuk mendapat peruntukan dari Ketua Bahagian sama ada Ketua Bahagian tadi tidak lagi mahu memberi atau Ketua Pemuda Bahagian itu sendiri tidak mahu meminta dan “menyembah” Ketua Bahagian. Mana satu penyebabnya tidak penting namun yang penting ianya akan berakhir dengan Ketua Pemuda Cawangan tidak dapat menjayakan aktiviti di cawangan dan akhirnya Pemuda Cawangan menjadi lesu dan lemah dan berkubur akhirnya.
Ini belum diambil faktor team A dan Team B atau ‘Politiking’. Katalah Ketua Pemuda Bahagian sewaktu pemilihan yang lepas tidak membawa Ketua Bahagian yang menyandang  kerusi Ketua Bahagian yang sekarang ini sewaktu pemilihan yang lepas. Atau pun ura-ura Ketua Pemuda Bahagian tidak bersama Ketua Bahagian untuk pemilihan yang akan datang, sama ada khabar angin atau memang betul namun ianya akan pasti menyebabkan ‘Gap’ diantara Ketua Bahagian dan Ketua Pemuda UMNO Bahagian itu. Tambah lagi bila dekat pemilihan maknanya pasti dekat pilihanraya dahulu. Maka lebih banyaklah peruntukkan akan diberikan kepada UMNO Bahagian untuk melaksanakan kerja-kerja parti dan ketika ini lah Budaya ‘Yes Boss’ bermaharajelela kerana nak bodek dan ambik hati Ketua Bahagian kerana segala peruntukkan ada pada beliau. Samada tindakan beliau itu benar dan telus tidak boleh dipersoalkan. Kita harus kata ‘Yes Boss’ kerana sekiranya tidak pemohonan kita akan ditolak baik melalui Ketua Pemuda Bahagian atau secara terus kepada Ketua Bahagian. Walaupun program yang kita hendak laksanakan ini baik untuk parti baik untuk rakyat di cawangan kita. Jadi untuk selamat jangan bangkang, jangan tegur, jangan kritik atau beri pandangan yang tidak sehala dengan tindakan pimpinan Bahagian kerana akhirnya kita akan disisihkan dan di kambing hitamkan sebagai penentang arus dan jangan harap lah kita nak dapat sumbangan atau peruntukkan. Nak buat program keluar duit sendiri. Peruntukkan UMNO hanya untuk mereka–mereka yang bersama kepimpinan Bahagian sahaja atau kata mudah “Yes Man”. Inilah budaya yang hendak kita hapuskan kerana apa yang kita mahu keikhlasan.

Ini perlu diubah dan perlu melalui satu transformasi. Kalau kita ikhlas dan memandang serius fungsi Pemuda UMNO dam sayap-sayap yang lain maka sudah sampai masanya peruntukkan dari Pusat atau Perhubungan Negeri perlu diberikan terus untuk dikendalikan oleh Institusi-intitusi didalam UMMO itu sendiri. Kalau dari segi struktur, gerak-kerja dan orginisasi kita telah pun membahagikan fungsi dan peranan serta tanggung-jawab setiap institusi didalam UMNO itu kepada Wanita, Pemuda dan Puteri, kenapa didalam soal peruntukkan atau kos yang perlu dihadapi oleh institusi tersebut tidak diberikan terus dan masih perlu melalui Ketua UMNO Bahagian? Perlu dikaji seperti peratusan yang perlu diberikan kepada setiap institusi itu tadi mengikut tanggung-jawab dan peranan yg diberi. Misal formula pecahan 50% 20% 20% 10%. Setiap kali ada peruntukan dari UMNO Pusat atau Perhubungan Negeri kepada mana-mana Bahagian ianya akan dipecahkan dan di hantar terus kepada akaun-akaun Bahagian dan sayap-sayapnya. Katakan ada peruntukkan RM 100,000 dari Pusat maka ianya akan terus ditansferkan atau dimasukkan ke akuan Bahagian dan akaun sayap2nya secara terus iaitu Bahagian akan mendapat RM50,000, Wanita Bahagian akan mendapat RM20,000 Pemuda akan mendapat RM20,000 dan Puteri mendapat RM10,000. Tak perlu sesiapa mengadap sesiapa tau-tau duit telah dimasukkan ke akaun sayap masing-maing. Rasanya cadangan ini pernah dicadangkan dan dibawa ke peringkat perhubungan negeri namun tidak ketahui apa yang terjadi samada ianya setelah dikaji dan ianya terbukti mendatangkan kemudaratan kepada parti lebih dari kebaikkan sekiranya ianya dilaksanakan atau sebaliknya. Jawatankuasa Perhubungan negeri juga terdiri dari mereka-mereka yang ramai merupakan Ketua Bahagian sendiri dan sudah pasti mereka memahami.
Kalau kita berjiwa besar, kita ikhlas dan kita tolak tepi kepentingan peribadi dan kita beri kepercayaan sayap-sayap untuk mentadbir kewangan mereka sendiri maka sudah pasti kita akan mendapat pulangan dan hasil yang kita hendaki. Bukan semua tindakan kita akan disanggal oleh Ketua Pemuda Bahagian atau Ketua Wanita Bahagian hatta Ketua Puteri Bahagian. Kalau kita betul, kita ikhlas kita berhemah sudah pasti orang suka dan sayang kepada kita dan sudah pasti semua sayap bersama kita. Kalau kita berjuang dan tidak mempunyai agenda peribadi sudah pasti ini jugak yang kita ingini. Namun kalau sebaliknya kita  kalau kita berjuang untuk perut sendiri dan kepentingan peribadi maka di setiap Bahagian-bahagian kita akan mempunyai sayap-sayap yang tidak lagi hanya tunduk dan mengangguk sahaja tetapi kita akan mempunyai pendesak dan pemantau yang berani untuk menyatakan bantahan untuk kebaikkan parti. Ini baru lah tranformasi......

Gombak!!! Gempur!!!

Monday, 17 October 2011

AKU DAN UMNO PART 3 - PERUBAHAN DI DALAM PEMUDA UMNO GOMBAK.

 Sewaktu awal-awal aku mula berjinak-jinak dan mendekati Pemuda UMNO di Bahagian aku iaitu Pemuda UMNO Bahagian Gombak sekitar tahun 2004 dimana ketika itu aku pulang bercuti dari Jordan, aku telah diberi kesempatan untuk menghadiri Persidangan Agung Tahunan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Gombak yang diadakan di Anjung Rahmat Gombak. Aku menjadi Perwakilan Pemuda UMNO Sungai Chinchin ketika itu. Ketika itu BN dan UMNO Gombak menang 4-0 kesemua DUN dan Parlimen. Semua kerusi dimenangi oleh UMNO dan BN. Kita memegang tampuk kepimpinan kerajaan negeri. Selama itu jugalah hingga ke tahun 2008 cara UMNO dan Pemuda UMNO khususnya adalah seperti cara lama dan sebelum-belumnya yang mana ianya seperti diwarisi dari penggal ke penggal. Dari satu pemimpin kepada pimpinan yang baru. Walaupun Ketuanya salih berganti namun cara UMNO masih sama. Ianya seperti telah sebati dan telah menjadi seperti budaya dan tradisi UMNO itu sendiri. Banyak cara atau budaya ini yang mana ianya baik dan perlu dikekalkan. Namun tidak kurang pula budaya-budaya yang mana ianya perlu dihapuskan kerana ianya mendatangkan lebih kemudaratan atau akan melemahkan UMNO itu sendiri. Budaya seperti masyuk, peluru, tongkat dan sebagainya ini telah menjadi seperti satu kemestian terutama ketika hendak menghadapi Pilihanraya atau Pemilihan Bahagian.
Gambar Hiasan
Tidak kurang juga yang cari makan dalam UMNO dan bergiat dalam UMNO kerana bisnes dan projek semata-mata hingga sanggup mengadaikan prinsip dan nilai-nilai murni perjuangan bangsa juga telah mula berleluasa. Ada kumpulan aku dengar kononnya sengaja ingin melihat pepecahan dalam UMNO agar ada pertandingan sewaktu pemilihan Bahagian. Kalau lagi banyak penjuru pertandingan itu lagi bagus kerana akan lebih banyak habuan kepada mereka-mereka ini yang akan melakukan kerja-kerja broker kepada calon-calon yang akan bertanding itu nanti. Mereka akan menjaja dan mengadap kesemua “tokey” dan kononnya akan bekerja untuk memastikan kemenangan tokey itu nanti. Tapi apa yang pasti mereka akan kerat kesemua ‘tokey’. Mereka ini tidak akan senang sekiranya melihat mereka-mereka yang berkemampuan dari faktor kewangan atau istilah kasarnya mempunyai peluru yang banyak tidak berniat untuk menjadi calon dan tidak memasang cita-cita untuk bertanding. Mereka tidak mahu pada tahun pemilihan tidak ada pertandingan kerana ini akan menyebabkan mereka tidak boleh mengaut keuntungan. Mereka akan mencatur dan masuk jarum agar siapa yang mempunyai peluru banyak akan turut mencuba untuk merebut kerusi tersebut dan mereka ini yang kononnya akan bekerja, mengaturkan dan menyusun segala-galanya. Janji calon jangan kedekut peluru dan mereka akan memastikan kemenangan kepada calon tersebut. Dalam erti kata lain merekalah  “Think Tank” yang akan menentukan siapa akan jadi ketua. Walaupun calon tadi tidak mempunya credibility atau ketokohan sebagai pemimpin tetapi atas faktor banyak peluru maka soal ketokohan kepimpinan dan prinsip itu soal no. 2. Kerana dengan peluru mereka yakin mereka dapat mempengaruhi undi perwakilan. Budaya inilah yang menjadi salah satu faktor penyumbang kepada budaya politik wang.

Gambar Hiasan

Namun pada sekitar tahun 2008, satu Tsunami Politik berlaku bukan hanya di Selangor malah seluruh negara. UMNO dan BN dikejutkan dengan satu kejutan yang amat dahsyat. Kita kehilangan 5 negeri sewaktu PRU ke- 13 itu. Yang amat menyedihkan kita kehilangan negeri Selangor dan di Gombak kita kalah 4-0 pula. Mulalah kedengaran slogan atau saranan UMNO perlu berubah, UMNO perlu menjalani Transformasi dan sebagainya. Dalam Institusi Pemuda pula kita dengar Berubah atau Rebah, Berani Berubah dan sebagainya. Di Gombak Institusi Pemudanya membawa slogan Berani Berubah. Ketika itu aku lihat sudah mula ada bibit perubahan didalam Pemuda UMNO Gombak walaupun masih ada “Think Tank” yang cuba mengaut keuntungan dan masih mengamalkan budaya lama. Masih ada Calon yang terpedaya dan menggunakan peluru dan sebagainya. Namun diakhirnya perwakilan-perwakilan dan Ketua-ketua pemuda cawangan sedar ketika itu diwaktu hendak mengundi. Oleh kerana rasa sayang dan cintakan Institusi Pemuda mereka harus mengikut kata hati dan memangkah serta memilih Ketua yang benar-benar layak dan mempunyai tokoh serta kebolehen kepimpinan untuk menerajui Institusi Pergerakan Pemuda UMNO Gombak ini.

Soal tidak mendapat peluru dan sebagainya tidak masyuk dan sebagainya ditolak ketepi. Undi adalah rahsia, berapa lah sangat peluru yang diterima hingga sanggup nak mengadaikan nasib anak-bangsa. Pemuda sudah mula mempersoalkan apakah nilai maruah, prinsip dan masa depan anak cucu kita? RM 200? RM 300? RM500? Apakah dengan jumlah yang kecil itu kita memajakkan nasib anak bangsa kita kepada Think Tank dan Calon mereka itu untuk 3-4 tahun yang mana iannya akan mengakibatkan seluruh belia dan pemuda di Bahagian kita lumpuh dan tergadai nasib mereka serta menjadi mangsa pada keuntungan kita yang cukup sedikit itu. Pastinya Tidak. Pemuda UMNO Gombak memilih untuk berubah dan mereka telah membuktikan mereka berani berubah. Syabas Pemuda UMNO Gombak.

Kalau kita perhatikan RM500 itu kita bahagi 48 bulan (tempoh 4 tahun sebelum pemilihan seterusnya) kita hanya mendapat anggaran RM 10 sebulan. Duit rokok sekotak kita untuk sehari sahaja dah RM 10. Ini sebulan RM 10 nilai yang kita hendak gadaikan maruah, perinsip serta masa depan Pemuda dan anak cucu kita?


Pahaman ini juga lah harus kita sematkan untuk menghadapi Pilihanraya Ke-13 nanti. Jangan hanya dek kerana kita tidak mendapat upah RM 50 atau RM 100 untuk tugasan memasang bendera misalnya kita boikot dan tidak mahu memasang bendera. Janganlah kita menjadi seorang yang bekerja untuk UMNO tetapi jadi lah seorang pejuang untuk UMNO. Ada abg-abg malah pakcik-pakcik kita yang suka menggunakan perkataan aku ini bekerja untuk Parti, siang malam aku bekerja untuk parti. Aku secara pribadi kurang gemar kalau mendengar penggunaan istilah bekerja untuk parti kerana bagi aku kalau kita kata kita bekerja untuk parti maka kita semua maklum kalau kerja mesti ada majikan. Ada kerja ada gaji, takde gaji takde kerja. Tetapi berbeza kalau kita kata kita ini berjuang untuk Parti, siang malam berjuang untuk UMNO. Berjuang tiada balasan dan tiada gaji. Berjuang ialah keikhlasan. Maka kita berjuang dan kita adalah pejuang. Kita tidak akan gadaikan masa depan anak cucu dan bangsa kita untuk 5 tahun lagi kepada pembangkang. Berapa la sangat duit upah pasang bendera RM100 misalnya bahagi 48bulan (tempoh 4 tahun sebelum PRU seterusnya)? RM 2.00 sebulan. Apakah kita nak gadai 5 tahun negeri kita kampung kita kepada kerakusan bangsa asing dan pembangkang dek kerana kita tidak mendapat RM2.00 sebulan itu tadi? Apakah itu nilai anak bangsa kita, RM2.00 sebulan?

Perubahan minda serta sikap ini telah ada kembali pada Pemuda UMNO Gombak. Kenapa aku katakan “ada kembali”? Sebab inilah sikap dan prinsip pejuang-pejuang UMNO satu ketika dulu iaitu ketika dizaman atuk nenek atau ayah ibu kita berjuang untuk UMNO ketika itu. Mereka bergadai harta dan barang kemas semata-mata demi sebuah perjuangan bersama UMNO. Sekarang sudah ada rakan-rakan pemuda yang sudah mula berkerja tanpa mengharapkan upah atau masyuk. Sudah ada rakan-rakan pemuda yang bila di minta untuk membawa keluar Pemuda Cawangan beramai-ramai untuk memeriahkan majlis atau program sudah tidak bertanya lagi soal peruntukkan duit minyak dan duit rokok. Sudah ada Pemuda UMNO Cawangan yang bila melaksanakan aktiviti atau program Cawangan tidak meminta dan mengharapkan duit peruntukkan. Mereka pakat kumpul duit sendiri sorang sedikit untuk menjayakan program tersebut. Program riadah bolasepak, mereka pakat-pakat sumbang seorang RM 10 untuk membayar duit sewa padang dan duit pengadil. Ini bukan cerita yang direka-reka tetapi cerita benar, malah ada pemimpin kita yang tidak tahu dan menyedari perubahan ini sudah mula berlaku. Kesedaran ini sudah mula timbul dikalangan Pemuda UMNO Gombak sama ada kita sedari atau tidak. Kesedaran sebegini lah yang akan menjadi pemangkin untuk Pemuda UMNO Gombak melangkah lebih jauh dalam usaha menghakiskan budaya yang tidak sihat didalam UMNO dan seterusnya membawa Pemuda UMNO Gombak ke arah transformasi serta perubahan yang disarankan serta dinasihatkan oleh YAB Presiden parti kita kerap kali dalam ucapan-ucapan beliau.... (bersambung....)



Gombak!!! Gempur!!!

Tuesday, 11 October 2011

AKU DAN UMNO PART 2 - BEZA BUDAYA KELAB UMNO DAN UMNO CAWANGAN/BAHAGIAN

Sambungan dari Aku dan UMNO Part 1....

Namun sewaktu bersama Kelab UMNO Jordan segala-galanya indah kalau dilihat dari sudut dalam kelab, maksud aku tiada persengketaan, tiada kem A atau kem B, sama-sama berganding bahu untuk menjayakan program-program yang dirancang dan dirangka. Tiada musuh dalam selimut atau gunting dalam lipatan. Semangat kekeluargaan dan perpaduan amat menebal didalam sanubari setiap ahli kelab. aku benar-benar merasai pepatah bersatu teguh bercerai roboh merupakan pepatah yang amat tepat dan bermakna sekali ketika itu. Kalau melaksanakan program kami bergotong-royong melaksanakannya. Semua menyumbang tenaga secara ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa balasan dan imbuhan. Tidak kenal atau tahu dengan istilah masyuk.  Sewaktu bersama Kelab UMNO ini aku mempelajari perjuangan anak-anak muda yang melangkah dalam perjuangan mengikut corak dan acuan mereka sendiri.
Ini semua berubah apabila aku kembali ke tanahair apabila aku mula berdampingan dan bersama mengikuti secara dekat UMNO di Bahagian dan Cawangan aku. Ia tidak sama sekali dengan apa yang aku gambarkan sewaktu bersama Kelab UMNO. Kalau dulu sewaktu bersama Kelab UMNO aku bersama rakan-rakan yang mencorakkan perjalanan Kelab dan kami yang menentukan samada Kelab UMNO ini akan berjaya atau tidak, kelab ini berjalan pada landasan yang betul atau tidak. Tetapi apabila kembali di tanahair dan berjinak-jinak dengan UMNO Bahagian dan Cawangan aku terasa semuanya seperti dicaturkan.  Aku terpaksa memilih kumpulan UMNO yang mana aku hendak bersama. Walaupun semua kumpulan ini adalah dari Bahagian yang sama.  Pemimpin yang bagaimana hendak aku sokong? Ada yang berjiwa korporat, ada yang berjiwa Melayu, ada yang lesu, ada yang pejuang bangsa ada yang perjuangan harta. Ada yang bermuka-muka dan ada yang gila kuasa. Pendek kata kita harus meletakkan diri kita pada perjuangan yang bagaimana dan siapa yang akan mendidik serta memberikan tunjuk ajar tentang perjuangan UMNO yang sebenar dan ikhlas ini kepada kita. Mereka itu tadi semua pejuang-pejuang UMNO dalam  Bahagian aku. Mereka itu semua membawa panji-panji keramat UMNO tetapi apakah harus  aku pelajari semua selok-belok dan cabang-cabang perjuangan itu? Akhirnya setelah aku amati, aku teliti aku memilih untuk mencontohi kepimpinan yang  berjiwa Melayu dan pejuangan Bangsa dan mencari siapakah yang selayaknya aku ikuti. Alhamdullillah mungkin dek kerana doktrin politik yang masih belum menebal dijiwai atau di warisi dari mereka-meraka yang terdahulu maka aku temui pada Pemuda. Semangat perjuangan melayu dan bangsa ini masih ada didalam Institusi Pemuda UMNO Bahagian Gombak namun tidak semua kerana ada yang sudah mula mengejar kepentingan diri melebihi kepentingan parti atau institusi. Melebihi Institusi UMNO Gombak itu sendiri.

Ada rakan aku menasihati aku, tak boleh ‘Najib’ ko kena kawan dan ikut semua. Ko kena belajar muka-muka, ko kena belajar gila kuasa, ko kena belajar perjuangan harta bak kata kena belajar semua, ini namanya politik.... namun hatiku tak boleh terima...kalau itu lah namanya politik aku rasa jijik pula dengan perkataan politik hingga kadang-kadang apabila orang atau rakan-rakan aku di luar Bahagian aku memanggil atau menggelar aku sebagai orang politik cepat-cepat betulkan mereka dengan menyatakan aku bukan seorang politician tetapi aku seorang pejuang. Aku lebih gemar dipanggil dengan nama seorang pejuang dari seorang politician. Bagi aku ini berbeza dan tidak boleh disamakan. Aku tidak mahu menerima ungkapan “ kau kawan politik aku” , kawan politik dengan kawan sejati lain. Kawan politik hari ini kawan esok boleh jadi musuh dan sebaliknya.  Orang politik dia akan merangka strategi dan melakukan perkara seperti menjatuhkan, mencantas, menyekat dan macam-macam lagi untuk memastikan dia sentiasa berada diatas. Namun bagi orang berjuang dia akan melakukan tugasan dan membantu parti secara ikhlas dan tidak mengharapkan balasan. Dia tidak akan mengejar jawatan dan tidak akan menjatuhkan  malah dia akan membimbing dan dengan mudah menyerahkan jawatan kepada muka baru atau bakat bakat baru sekiranya waktu memerlukan dia melakukan sebegitu. “Dia tidak menyesal atau berlengah-lengah untuk mengambil susur kiri dan memberi laluan kepada mereka yang laju untuk memotong mengikut susur kanan sekiranya ada tokoh baru dan muda yang lebih dynamic yang akan memberikan lebih kebaikkan dari kita  sekiranya tokoh ini yang membimbing dan menerajui kepimpinan parti di kawasan kita”. Semua ini dia akan lakukan demi kepentingan parti dan bangsa yang melebihi kepentingan diri.
Baru-baru ini aku dilontarkan dengan satu soalan, Ko berjuang untuk siapa? Aku tidak menjawab kerana ingin aku dengari jawapan si penanya itu tadi. Namun dalam hati aku berkata apalah soalan ini, bukankah kita semua didalam UMNO ini berjuang untuk bangsa, untuk generasi anak cucu kita, untuk Islam dan untuk negara? Namun jawapan yang aku terima amat mengecewakan aku, kita berjuang untuk diri kita sendiri, kita harus meletakkan matlamat satu hari nanti kita akan berada sama level dengan Boss kita atau lebih. Kalau jawapan ini digunakan didalam perjuangan dunia korporat yang mana kita meletakkan cita-cita untuk menggantikan boss di tempat kerja apabila dia bersara atau pergi meninggalkan syarikat kita aku setuju tetapi didalam UMNO apakah ini matlamat kita berjuang dalam UMNO. Untuk mengantikan boss kita, berjuang untuk mengejar jawatan? Ini bukan cara didikan ayah aku kepada aku didalam mengenal erti perjuangan. Perjuangan harus ada pengorbanan, perjuangan tidak harap balasan, perjuangan tidak harap diberi jawatan, perjuangan tidak mengharap sanjungan dan pujian. Ini perjuangan. Kalau kita berjuang mengharap balasan dan mengejar jawatan maka itu bukan perjuangan bagi aku itu adalah pekerjaan.  Ibarat  kata-kata ada kerja ada gaji, takde gaji takda kerja. Kalau dalam UMNO mungkin kita biasa dengar apa nak gantung bendera? Masyuk ker tak? Kalau masyuk ok. Apa nak sokong sipolan?  Boleh... janji masyuk.  Atau istilah Punch Kad atau scenario bila boss ada dia paling rajin bila boss takde batang hidung pun tak nampak. Kerja dilakukan tidak ikhlas tetapi nak membodek boss... budaya Yes Boss dan sebagainya.

Mungkin dek sebab budaya yang sebegini telah dimulakan oleh abang-abang kita yang telah habis umur dalam Pemuda ini maka aku  yang mula belajar politik dalam Pemuda ini terikut dan diberikan pelajaran politik sebegini.  Ianya ibarat diwariskan kepada generasi pelapis dari abang-abang atau pakcik-pakcik kita. Mungkin budaya ini lah yang dimaksudkan oleh YAB PM kerap kali dalam ucapan beliau harus diubah... UMNO harus berubah, UMNO harus melakukan Transformasi politik sekiranya UMNO ingin terus relevan dan ingin terus menjadi satu-satunya parti yang benar-benar memperjuangkan hak dan survival bangsa Melayu ini.
Namun bagi seorang perjuang yang masih ramai didalam UMNO ini aku rasa mereka tidak perlu habuan, tidak perlu masyuk, boss ada ker boss takde ker kerja dilakukan sama sahaja iaitu dengan sebaik mungkin. Boss nampak ker boss tak nampak ker tidak penting janji kerja beres. Cukup dengan ucapan terima kasih atau kata arahan kepercayaan untuk kita melakukan tugasan seterusnya sudah memadai yang mana ini menandakan boss kita percaya dan terima hasil kerja kita. Cukup rasa diri diperlukan untuk membantu kerja-kerja parti maka orang ini akan berjuang habis-habisan. Seperti pejuang UMNO dan tokoh-tokoh UMNO era 70an dan 80an dahulu yang masih hidup. Mereka sebelum ini lama menyepi diri dari arena politik cawangan atau Bahagian mereka namun hari ini kita lihat mereka ini sudah mula keluar kembali kerana mereka merasakan diri mereka diperlukan kembali untuk membantu UMNO dikawasan mereka, untuk membantu UMNO menawan kembali negeri-negeri yang telah hilang dari UMNO. Seperti di Selangor, mereka sudah mula bergerak kembali, ada yang melalui UMNO sendiri dan tidak kurang pula melalui NGO-NGO. Kalau di Gombak ini kita lihat tokoh-tokoh lama yang tidak mempunyai kepentingan apa-apa dalam politik Gombak sudah mula keluar kembali. Nama-nama hebat didalam sejarah politik Gombak satu ketika dulu seperti, Tan Sri Paduka Zaleha mantan ahli Parlimen (Menteri), Dato’ Dr. Rahman Ismail mantan ahli Parlimen, Datuk Kaharudin Momin mantan Exco Selangor, Dato’ Rakibah Abdul Manap mantan Exco Selangor, Dato Fuad Hassan mantan Exco Selangor semuanya sudah mula keluar kembali dan mereka ini melalui cara mereka tersendiri membantu mana yang mampu seikhlas hati untuk memastikan kemenangan UMNO menawan kembali Gombak khususnya dan Selangor amnya.

Aku terasa sedih apabila mendengar luahan bapaku setiap kali kalau dia balik dari luar negara, abah tak tahan apabila sampai di KLIA dan turun dari pesawat dan jejak kaki ke tanahair, ke tanah Selangor ke tanah Sepang. Tanah ini, pembangunan ini, kemajuan ini semua hasil perjuangan Barisan Nasional dan UMNO Selangor lebih 50 tahun kita bangun, kita majukan hingga KLIA terbina di Selangor ini. Namun kini ianya ditangan pembangkang, penat jerih perjuangan kita  membina membangunkan negeri tetapi apabila dah siap semuanya, ia menjadi milik pembangkang. Mungkin ini juga perasaan yang dirasai oleh YAB Perdana Menteri apabila peluang ke tanahair dari luar negara kerana negeri yang pertama beliau jejaki sekembalinya beliau dari luar negeri ialah negeri dimiliki oleh pembangkang. Namun bapaku bersama tokoh-tokoh UMNO Gombak yang lain tidak patah semangat hatta tidak mempunyai apa-apa jawatan didalam UMNO Bahagian sekalipun mereka ini masih berjuang dengan cara mereka sendiri untuk membantu UMNO walaupun ramai yang tidak tahu atau hargainya tapi mereka tetap berjuang. Ini perjuangan dan bukan berpolitik.

Ini acuan dan didikan politik yang cuba aku semati dan aku pelajari. Aku lihat nilai ini juga ada didalam diri kepimpinan Pemuda UMNO Bahagian Gombak samada kita nampak atau kita sedari. Selagi ini menjadi pegangan dan selagi Pemuda UMNO Gombak menjadikan ianya sebagai paksi maka aku rasa kita di dalam Pemuda UMNO Gombak berada pada landasan yang tepat. Kita harus pastikan paksi ini tidak dianjak atau beralih dan ianya berkesinambungan dan terus menjadi pegangan setiap ahli Pemuda UMNO Gombak itu sendiri. Transformasi seperti yang dilaungkan oleh YAB Perdana Menteri akan hanya terlaksana apabila ianya dimulakan dari golongan orang muda dan kepimpinan muda baik Pemuda atau Puteri. Kerana kalau Pemuda dan Puteri telah kembali ke pada perjuangan ikhlas dan hakiki maka suatu hari nanti mereka ini melangkah lebih tinggi meninggalkan arena Pemuda dan Puteri, diharap landasan dan paksi ini telah sebati dan dipegang terus oleh mereka apabila mereka memegang jawatan di peringkat Bahagian. Pada ketika itu baru lah kita boleh menyatakan UMNO, Bahagian kita telah berjaya menjalani transformasi. Ini sudah pasti akan mengambil masa yang lama, 3-4 penggal roda Pemilihan UMNO namun usaha kearah itu harus dimulakan dan terus diperkasakan. (Bersambung...Nantikan Aku dan UMNO Part 3)

Gombak!!!! Gempur!!!!

Monday, 3 October 2011

AKU DAN UMNO PART 1 - ANAK PEJUANG UMNO


Aku dilahirkan didalam sebuah keluarga UMNO, bapa ku merupakan seorang yang amat aktif berjuang bersama UMNO. Beliau merupakan salah seorang yang mengikut dengan setia dan rapat dengan Arwah Datuk Harun Idris. Beliau merupakan orang kuat Datuk Harun Idris sebaris dengan nama-nama lain yang aku ingati seperti Arwah Dato’ Mufti Shuib, Datuk Fahmi Ibrahim, Datuk Ahmad Razali, Mohktar Shuib adik Dato’ Mufti Shuib dan lain-lain. Banyak cerita-cerita perjuangan UMNO, kepayahan, pengorbanan keikhlasan pejuang-pejuang UMNO terdahulu menjadi cerita malam sebelum tidurku. Kisah beliau bersama rakan-rakan dikepung dirumah arwah Datuk Harun bersama arwah Datuk Harun ketika Arwah hendak ditahan. Kisah beliau dan rakan-rakan pemuda menjadi benteng/pagar manusia berpakaian baju dan seluar putih di Kelab Sultan Sulaiman sewaktu perhimpunan penentangan Malayan Union dan Penurunan Bendera Malayan Union. Kisah beliau bersama anak muridnya dan pemudanya berarak ke Chow Kit dari Setapak sewaktu kejadian 13 Mei 1969 dan banyak lagi antara kisah-kisah yang telah diceritakan kepadaku berulang-kali seawal aku dibangku sekolah rendah hingga kini. Itu cerita diperingkat negeri dan Pusat, cerita UMNO di Gombak dan pengalaman beliau sendiri tidak terkira banyaknya. Terutama tentang hubungan akrab beliau dengan Arwah Ibu Anjah, ketokohan Arwah Ibu Anjah dan jiwa perjuangan Arwah Ibu Anjah.
Gambar Poster Bapaku sewaktu menjadi Calon PRU Adun Gombak Setia 1986
Maka dek sebab latar belakang ku dari keluarga UMNO maka sewaktu aku melanjutkan pelajaran di Jordan dalam bidang Perakaunan aku tidak dapat dipisahkan dengan UMNO dan rupanya aku tidak keseorangan di bumi Ambia ini. Ada juga sahabat-sahabat sepertiku yang amat dekat kepada UMNO. Maka kami ini tadi telah merancang untuk menubuhkan Kelab UMNO Jordan yang mana kami dapati ketika itu  Kelab UMNO ada diwujudkan dinegara lain seperti di United Kingdom misalnya. Rupanya di Jordan juga suatu ketika dulu ada Kelab UMNO tetapi telah terkubur.
Sekadar berkongsi cerita untuk pembaca, sedikit sejarah berhubung Kelab UMNO Jordan ini. Kelab UMNO Jordan telah ditubuhkan sekitar era 80-an namun sewaktu gelombang kegawatan ekonomi dan setelah titik hitam reformasi yang berakhir dengan Dato’ Seri Anwar di penjarakan, Kelab UMNO Jordan telah berkubur kerana ketika itu majoriti pelajar luar-negara khususnya di Jordan menjadikan Anwar sebagai idola mereka memandangkan ketika itu imej yang Anwar "portray" kan amat berkesan dan  mudah untuk mempengaruhi pelajar-pelajar jurusan agama di benua arab ini.
Setelah berkubur Kelab UMNO Jordan ketika itu, atas kesedaran perlunya Kelab UMNO dihidupkan semula di Jordan kerana pengaruh dan gerakan Parti Pembangkang di Jordan ketika itu amat dahsyat, aku bersama 3 rakan-rakan yang lain iaitu (Yazid, Zamani dan Zahrul) telah memulakan usaha untuk menghidupkan kembali Kelab UMNO Jordan (KUJ) pada sekitar tahun 2000. Pada mulanya surat-menyurat dengan UMNO Pusat agak perlahan dan kurang mendapat response. Namun tanpa diduga jalannya dipermudahkan Allah yang mana aku yang biasa melakukan kerja sambilan dengan menjadi drebar dan tourist guide kepada pelancong dan tetamu VIP dari Malaysia telah menerima panggilan dari Kedutaan Besar Malaysia di Amman menanyakan kesanggupan aku untuk menjadi drebar kepada tetamu istimewa rombongan dari Malaysia. Aku diberi tugasan untuk menjadi drebar kepada rombongan Dato’ Seri Noh Omar yang ketika itu merupakan Pengerusi Alumni Kelab UMNO Luar Negara. Peluang menjadi drebar Dato’ Seri Noh Omar ini telah aku gunakan sebaik mungkin dengan mengambil kesempatan ketika bersama didalam kenderaan untuk menyuarakan hasrat kepada Dato’ Seri tentang usaha aku dan rakan-rakan untuk menubuhkan atau menghidupkan kembali Kelab UMNO Jordan dan kalau boleh hendak mengadakan sesi perbincangan dengan Dato’ Seri. Dato’ Seri terus memberikan kata setuju dan bertanya tentang dokumen-dokumen dan menetapkan waktu perbincangan yang hendak dilakukan pada malam itu juga di hotel penginapan beliau.
Menurut Dato’ Noh Omar dia dulu juga di zaman muda pernah menjadi ‘Drebar’ kepada Tan Sri Paduka Zaleha Ismail sewaktu mula berjinak-jinak dengan UMNO Bahagian beliau. (Geng 13?)
                   

Aku terus menghubungi rakan-rakan yang dinamakan di atas itu tadi iaitu Yazid dan Zamani berada di Muta’ah (lebih kurang 2 jam dari Amman) dan Zahrul dari Irbid (lebih kurang 1jam dari Amman) untuk datang ke Amman malam itu juga kerana Dato’ Seri Noh Omar bersetuju untuk bertemu dengan kami. Walhal kalau nak ikutkan aku seharian bersama Dato’ Seri Noh Omar dan jadual beliau begitu padat dan sudah pasti kepenatan setelah menyelesaikan segala aktviti seharian di Amman dan esok pagi-pagi lagi hendak keluar. Aku masih ingat kehadiran Dato’ Seri Noh Omar ketika itu adalah untuk berjumpa dengan tokoh-tokoh undang-undang Islam di benua Arab ini Syria, Jordan, Mesir dan lain-lain negara Arab untuk mengkaji dan mengumpul segala bahan-bahan rujukan berhubung dengan undang-undang murtad.
Akhirnya sewaktu berbincang dengan Dato’ Noh Omar beliau bersetuju dan segala dokumen telah diberikan kepada Dato’ Seri yang mana beliau mengatakan beliau sendiri akan uruskan.  Di akhir perbincangan sambil menikmati kopi panas di lobby Hotel Sheraton Amman, Dato Seri secara sepontan berkata Najib you jadi pengerusi la ya sambil menepuk peha aku yang duduk bersebelahan dengan beliau ketika itu. Memandangkan aku antara yang junior dari sudut tempoh berada di Jordan kerana ketika itu aku masih tahun 2 dan rakan-rakan yang lain sudah pun ‘final year’ dan kami telah bersetuju untuk melantik Saudara Yazid sebagai Pengerusi, aku menolak dengan baik dan menyatakan bahawa kami telah pun mempunyai Barisan penaja Dato’ Seri.
Akhirnya dengan bantuan dan usaha Dato’ Seri Noh Omar, Kelab UMNO Jordan telah berjaya dihidupkan semula dan bermula la kehidupan kami di bumi ambia sebagai ahli Kelab UMNO Jordan. Terima Kasih Dato' Seri. Untuk makluman 80 peratus pelajar Malaysia di Jordan ini ketika itu berdaftar dengan Persatuan Kebajikan anak-anak negeri masing-masing yang mana ianya telah pun di kuasai oleh mereka-mereka yang merupakan penyokong tegar parti pembangkang PAS. Mereka ini berselindung atas nama Ikatan Mahasiswa Islam Jordan (IMIJ) yang mempunyai hubungan langsung dengan pihak pembangkang di Malaysia ketika itu. Persatuan Universiti dan Badan Kebajikan Anak Negeri diseluruh Jordan semuanya dikuasai atau boneka oleh IMIJ PAS. Jadi ramai yang tidak senang hati dengan penubuhan semula Kelab UMNO Jordan ketika itu. Di Bumi Ambia ini kami yang menyokong UMNO dan bersama Kelab UMNO Jordan ini merupakan ibarat pembangkang dan merupakan minority dan mereka IMIJ PAS ini adalah ibarat kerajaan dan majority.  Pelbagai cemuhan dan kejian tidak termasuk, dipulau dan ugutan telah diterima olah adik-adik yang menjadi ahli Kelab UMNO Jordan ketika itu terutamanya akhwat(perempuan). Kemuncak kebencian mereka itu akhirnya tercetus insiden dimana seramai 15 orang datang menyerbu rumah Pemangku Kelab UMNO Jordan ketika itu dan memukul Pemangku Pengerusi Kelab UMNO Jordan sesi 2001/2002 ketika itu Saudara Amir Shahrizat bin Azizan yang berasal dari Negeri Sembilan Darul Khusus yang juga pelajar tajaan Kementerian Pendidikan Malaysia. (http://www.mykmu.net/~mykmu/modules.php?name=News&file=article&sid=2839)
Oleh kerana KUJ menjadi minority dan di ibaratkan sebagai pembangkang disana maka perpaduan dan ikatan kekitaan amat menebal dikalangan ahli-ahli Kelab UMNO Jordan ketika itu. Tiada yang berebut untuk menjadi Pengerusi Kelab dan masing-masing amat menjaga kebajikan rakan-rakan didalam Kelab UMNO Jordan. Sewaktu kejadian Pemangku Kelab UMNO Jordan dibelasah aku dan rakan-rakan ahli Kelab UMNO Jordan yang lain dari Amman dan Irbid telah berkampung di Muta’ah selama seminggu dimana tempat kejadian itu berlaku. Ada suara-suara mencadangkan untuk melakukan tindakan balas terhadap mereka yang terlibat namun atas nasihat pegawai JHEKS yang berada di Jordan ketika itu iaitu Sdr Affendi Yusoff (sekarang Exco Pemuda Malaysia) tindakan itu dibatalkan. Beliau berkata ini masanya untuk kita membuktikan bahawa ahli-ahli  Kelab UMNO Jordan bukan samseng dan mendokong undang-undang. Kita gunakan saluran dan cara yang betul. Kita heret mereka ke mahkamah.
Selain itu program-program yang dianjurkan oleh KUJ juga kerap-kali diboikot oleh pelajar-pelajar Malaysia di sana. Pelajar yang bersimpati dan berminat untuk menyertai juga diugut dan dicemuh. Namun ketabahan dan kegigihan ahli-ahli KUJ meneruskan segala gerak-kerja dan aktiviti yang berterusan tidak pernah luntur. Sedikit demi sedikit KUJ telah mula diterima dan mula didampingi oleh mahasiswa-mahasiswi di Jordan ini. Konsep kebajikan dan kesukanan yang dibawa amat mudah diterima oleh mahasiswa-mahasiswi di Jordan.

Pada sessi 2003/2004 buat julung kalinya pemilihan kepimpinan Kelab UMNO Jordan diadakan dalam Mesyuarat Agung Tahunan Kelab UMNO Jordan. Kalau sebelum ini kedua-dua kepimpinan Kelab UMNO Jordan yang terdahulu dilakukan melalui perlantikan oleh Pengerusi Kelab UMNO dan jawatankuasanya, namun pada sessi 2003/2004 ini Jawatan Pengerusi Kelab UMNO Jordan dipertandingkan dan dipilih melalui pemilihan oleh semua ahli yang hadir ke mesyuarat agung.  Aku sendiri telah dicalonkan untuk jawatan Pengerusi Kelab UMNO Jordan setelah 2 tahun menjadi ahli jawatankuasa pada sessi sebelumnya dan Ketua Penerangan pada sessi 2002/2003. Pada tahun penghujung sessi 2003 ini juga aku diantara yang terakhir masih berada di Jordan dari kalangan 4 orang yang bertanggung-jawab menghidupkan kembali Kelab UMNO Jordan ini. Rakan-rakan lain yang bertanggung-jawab menghidupkan kembali KUJ semuanya telah pulang ke tanahair. Alhamdullilah ketika pemilihan itu aku telah menang tanpa bertanding dan telah mendapat sokongan sebulat suara dari para pewakilan yang hadir ke mesyuarat agung tahunan Kelab UMNO Jordan ketika itu.
Saudara Yazid merupakan Pengerusi yang pertama sessi 2001/2002 kemudian di pangku oleh Saudara Amir kerana Yazid pulang ke tanahair dan diikuti oleh Saudara Nik Sukiman 2002/2003. Pada sessi ini pula arahan diterima dari Seketariat Kelab UMNO Luar Negara atas polisi baru diperkenalkan yang mana Pengerusi Kelab akan menyandang jawatan selama 2 tahun dan bukan setahun seperti sebelum-sebelum ini. Maka dengan pemilihan sebulat suara itu tadi maka aku menyandang jawatan Pengerusi Kelab UMNO Luar Negara untuk sessi 2003/2005.... (bersambung .. nanti kemunculan Aku dan UMNO 2)

AHLI PARLIMEN BATU TIAN CHUA TERKEDU DENGAN HUJAH PEMUDA GOMBAK DIHALAMAN TWITTER


Inilah sikap dan mentality Ahli Parlimen Batu Tian Chua yang pada awalnya gairah nak “tweet” kononnya apabila kerajaan menarik semula rang undang-undang Pembangunan Kampung Baru pagi tadi di Parlimen ianya merupakan kemenangan kepada Pakatan Rakyat namun akhirnya terkedu dan terus diam membisu apabila diajukan soalan dan pandangan dari seorang ahli marhain Pemuda UMNO Gombak.  Sebaik sahaja Datuk Raja Nong Chik Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar selesai membawa usul penarikan semula rang undang-undang berhubung dengan Pembangunan Kampung Baru pagi tadi, Tian Chua Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat Parlimen Batu telah menghantar kata-kata berikut dihalaman twitter beliau yang kononnya dengan penarikan balik Rang Undang-undang Pembangunan Kampung Baru itu, ia merupakan satu kemenangan kepada Pakatan Rakyat.


Apabila seorang ahli marhain Pemuda UMNO Gombak menjawab bahawa ianya merupakan kemenangan kepada Kerajaan Barisan Nasional dan Rakyat Kampung Baru dan bukan kemenangan Pakatan Rakyat kerana ini telah membuktikan Kerajaan Barisan Nasional menghayati slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”. Kerajaan telah bertindak dan mengambil keputusan atas keperihatinan dan  kehendak rakyat kampung baru. Apa yang diperjuangkan oleh Ahli Parlimen Pakatan Rakyat ini? Lembu punya susu sapi yang nak nama ker?  

Nyata ianya kemenangan kepada Rakyat dan Kerajaan Malaysia kerana dua pihak yang terlibat dalam soal ini adalah Kerajaan Malaysia dan Rakyat Kampung Baru. Dengan penarikan rang undang-undang ini ianya menunjukkan Kerajaan pimpinan Barisan Nasional benar-benar berpegang pada paksi Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

Walaupun rang undang-undang tersebut lebih kepada pencapaian diutamakan kalau dilihat dan dikaji pada satu sudut, oleh kerana terdapat suara bantahan rakyat kampung baru yang telah menyuarakan ketidak puasan hati mereka terhadap rang undang-undang tersebut kerajaan telah bertindak untuk menarik kembali rang undang-undang tersebut. Ini jelas Kerajaan lebih mendahulukan rakyat dari pencapaian. Kerajaan mendahulukan kehendak rakyat. Namun seperti yang dinyatakan oleh Dato’ Seri Najib bahawa Kerajaan Barisan akan memastikan Pembangunan Kampung Baru akan dilaksanakan dengan semangat “win win situation” yang mana kedua-dua pihak, baik rakyat Kampung Baru maupun pemaju akan meraih keuntungan bersama. Di mana kemenangan pada Pakatan Rakyat yang dinyatakan oleh Ahli Parlimen Batu ini apabila Rang Undang-undang Kampung Baru ditarik?

Bila ditanya apa yang beliau (Tian Chua) tahu berhubung Rang undang-undang Pembangunan Kampung Baru itu, dan kenapa ianya ditolak oleh rakyat Kampung Baru? Apa yang diperjuangkan oleh Ahli Pakatan Rakyat berhubung penolakan Rang Undang-undang tersebut? Apakah beliau bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk mengazetkan Kampung Baru sebagai Warisan Perkampungan Melayu yang mana hanya Melayu yang boleh memiliki tanah atau bangunan dan apakah harga RM4000 per kaki persegi sesuai dan realistik berhubung harga tanah yang dituntut oleh segelintir rakyat Kampung baru itu? Beliau membisu dan tidak menjawab. Kita kalau nak tolak kita sediakanlah satu modul rang undang-undang yang lebih baik yang mana tiada pihak yang akan rugi atau tertindas sekiranya benar rang undang-undang yang dirangka oleh Kerajaan itu bersikap tidak adil. Janganlah kita hanya pandai membangkang sahaja tanpa membuktikan kita punya alternatif yang lebih baik. Dalam keadaan kerajaan bertungkus lumus memikirkan cara bagaimana pembangunan dikampung baru dapat dilaksanakan agar rakyat melayu di kampung baru itu tidak terus ketinggalan dek pembangunan pesat persekitaran, ada pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab yang menghasut dan menburukkan perancangan kerajaan.  


Niat kerajaan ialah untuk memastikan Rakyat Melayu Kampung Baru dapat menikmati keuntungan dan kemajuan yang setimpal dengan nilai tanah dan kampung mereka. Sudah pasti kawasan itu harus dibangunkan agar nilainya meningkat setanding dengan nilai  tanah di lubuk emas KLCC. Sudah pasti pembangunan akan melibatkan pemaju dan hak pemaju juga harus diambil kira. Jadi kerajaan menjadi “orang tengah” yang akan cuba memastikan hak kedua-dua ini terjamin. Itu sahaja, jadi dalam soal ini tiada yang kalah dan tiada yang menang cuma masa sahaja di panjangkan untuk merumus satu formula yang terbaik. Kalau Pakatan Rakyat ada rumusan terbaik sila lontarkan jangan la dok melalak sahaja cuba sekali mendengangkan irama lagu merdu......

Gombak!!! Gempur!!!

WAJIB BACA!!!