FOLLOW ME

JOM SAKSI KOLEKSI VIDEO GOMBAK!!! GEMPUR!!!

Loading...

Monday, 26 December 2011

SIAPA PENIPU??? SIAPA BERKATA BENAR???

Gambar Hiasan
Pada 25hb Disember 2011 sedang rakyat beragama Kristian menyambut Sambutan Hari Natal, MNK bersama beberapa rakan-rakan Ahli Majlis Kebangsaan Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia(PSSLM) mengiringi Presidennya Datuk Haji Megat Zulkarnain telah bertolak ke Pantai Bersih Bagan Ajam Pulau Pinang. Kali ini program yang agak berbeza dari program kebiasaan yang MNK sertai bersama Datuk Megat Zulkarnain di sekitar Gombak. Selalunya MNK ikut adalah Program UMNO dan Barisan Nasional tetapi kali ini pulak adalah program Silat Lincah iaitu Majlis Tamat Berlimau Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia(PSSLM).
Majlis Tamat Berlimau ini adalah satu upacara PSSLM yang akan dilalui oleh semua ahli Seni Silat Lincah. Majlis ini ibarat pengesahan yang mana siapa saja yang berjaya melalui upacara ini dengan rasminya akan dikenali sebagai Anak Lincah. Mereka akan mula diberikan amalan-amalan kerohanian setelah menjalani upacara Tamat Berlimau ini. Kalau dulu sebelum menjalani upacara ini mereka hanyalah ahli kepada PSSLM tetapi kini mereka ini boleh mengelarkan diri mereka Anak Lincah.
                          
 Gambar sekitar Upacara Tamat Berlimau PSSLM di Bagan Ajam

Apa yang menarik perhatian MNK sewaktu mengikuti majlis ini ialah cara ketertiban dan penuh adat upacara ini dijalankan. Setiap tindakan dalam upacara Tamat Berlimau ini berlandaskan syarak dan agama Islam. Seperti pada awalnya mereka melafazkan ikrar janji dengan bersaksikan Al-Quran dengan lafaz Bismillah misalnya, perlu sentiasa berada dalam keadaan berair sembahyang sepanjang upacara. Cukup indah dan seni upacara Tamat Berlimau ini.
Upacara Tamat Berlimau pada kali ini telah disempurnakan sendiri oleh Presiden Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia iaitu Datuk Megat Zulkarnain dari awal hingga akhir. Seramai 73 Anak Lincah disempurnakan upacara Tamat Berlimau ini oleh Datuk Megat Zulkarnain dan Paduka Guru Muda Pendekar Mohd.  Yusof bin Mohd. Nor. Bermula dari Jam 9 malam dan selesai hampir jam 4 pagi. Kesemua mereka diuji secara Rohani dan Jasmani.

Satu lagi perkara yang menarik ialah sewaktu hendak memulakan upacara Tamat Berlimau ini sewaktu Datuk Megat Zulkarnain memberi taklimat dan penjelasan kepada peserta, beliau berkata "Saya nak tanya dalam ramai-ramai ni yang sekolah nie siapa hisap rokok angkat tangan?” Mereka yang merokok tanpa teragak-agak terus mengangkat tangan. Ada yang semuda 14 tahun turut tunduk mengangkat tangan walaupun ramai ibu-bapa yang turut hadir ingin menyaksikan anak-anak mereka yang akan menjadi Anak Lincah dan pendekar malam ini.
video
Upacara Tamat Berlimau PSSLM di Bagan Ajam 

Bagi MNK siapa yang mengamalkan silat adalah pendekar walau hebat atau tidak ilmu persilatan mereka itu. Jadi disini kita lihat anak-anak ini yang mana sebelum ini berjaya menyorokkan tabiat mereka ataupun menipu bila tanya oleh baik ayah atau ibu mereka tentang tabiat buruk mereka ini tetapi apabila ditanya oleh Guru Persilatan mereka... mereka terus mengaku dan berterus-terang. Walhal mereka tahu yang ibu-bapa mereka ada disekitar. Datuk Megat Zulkarnain berkata seterusnya bahawa sebagai Guru mereka dan perkara yang sama juga akan dikatakan sekiranya Mahaguru Tan Sri Datuk Wira Haji Omardin bin Mauju yang ada didepan ini kepada kalian, ”Berhenti Merokok, siapa yang didepan ini kalau merokok tadi yang angkat tangan tadi semua tu merokok saya minta kamu berhenti merokok kerana kamu semua belum layak lagi merokok. Esok kalau kamu dah kerja kamu dah ada duit kamu sendiri kalau kamu mahu merokok masa itu terpulang. Tetapi selagi kalian dibangku sekolah dan belum berkerja maka kamu wajib berhenti merokok. Kamu perlu bantu keluarga kamu dan menjalankan tanggung-jawab sebagai anak. Duit mak bapak kamu bagi itu bukan untuk kamu membeli rokok.” Datuk Megat Zulkarnain menyambung lagi “Ada mak bapak yang jumpa Pak Guru kononnya ada masalah toyol dirumah mereka rupanya didepan ini yang menjadi toyol yer” ..secara berseloroh. “Kepada ibubapa mereka yang hadir ini jangan lah nanti dimarahi atau dipukul dengan teruk anak-anak mereka yang berani dan jujur yang telah mengaku kesilapan mereka ini.”

MNK puji keberanian mereka ini yang betul-betul patuh dan hormat serta takut untuk menderhaka kepada Guru persilatan mereka. Taat, hormat, berani, jujur dan berkata benar terserlah dalam diri mereka apabila ditanya mereka ini tentang rokok itu tadi. Ini semua adalah ciri-ciri manusia berkeperibadian tinggi dan mulia. Inilah yang MNK rasa dan MNK lihat sendiri buktinya apabila MNK mendengar ucapan Perasmian yang disempurnakan oleh Datuk Megat Zulkarnain pada hari yang sama sebelum sampai ke Bagan Ajam di UPSI Tanjung Malam yang mana peserta-peserta yang terdiri dari mahasiswa dan mahasiswi Pertandingan Persilatan UPSI dan Universiti-universiti Asean yang mana Datuk Megat Zulkarnain menyatakan dalam ucapan beliau.
“Saya selalu menyatakan di Sekolah,di Pusat-pusat Pengajian Tinggi kita diberikan ilmu Akademik, tapi dalam masa yang sama Silat membentuk keperibadian kita. Supaya akhirnya nanti kalau kita ada ilmu akademik yang tinggi dalam masa yang sama ada ilmu persilatan yang baik, ianya akan melahirkan kita sebagai pemimpin yang cemerlang di masa-masa yang akan datang"


video
 Ucapan Datuk Megat Zulkarnain sewaktu merasmikan upacara penutup Kejohanan Pencak Silat UPSI dan Jemputan Universiti Asean Kali Ke-2 

Silat lah mengajar kita untuk kita menjadi Insan yang berperi - pekerti mulia dan tinggi. Insan yang mempunyai disiplin yang tinggi. Mempunyai keperibadian yang baik”.                           
Jelas perkara yang sama juga diterapkan oleh Datuk Megat Zulkarnain didalam kepimpinan beliau didalam Pergerakkan Pemuda UMNO Bahagian Gombak. Pemuda UMNO Gombak dibawah beliau diberikan suntikan dan diterapkan nilai-nilai murni yang ada didalam persilatan juga. Pemuda UMNO Gombak dididik untuk berani berkata benar. “Yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah” kata-kata ini tidak lekang dari mulut beliau kalau bersembang dan bersantai bersama Pemuda-pemuda Gombak. “Kita kena berani memperjuangkan kebenaran walau kita keseorangan”, “Abang tidak mengajar korang untuk takut memperjuangkan kebenaran dan berkata yang benar” etc, etc.
                                                                                         video
Upacara Tamat Berlimau PSSLM di Bagan Ajam 
video
 Upacara Tamat Berlimau PSSLM di Bagan Ajam

Kalau semua kita Pemuda Gombak boleh terima dan benar-benar menghayati kepimpinan Datuk Megat ini kita akan lihat apa yang beliau terapkan dalam kepimpinan beliau didalam Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia adalah perkara yang sama diterapkan didalam kepimpinan beliau dalam Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Gombak. Cuma kita ini sebagai Anak Muda hanya Ahli Pemuda tidak terikat dan tidak terpaut seperti Anak Lincah. Mungkin kita tidak mengamalkan persilatan mungkin kita tidak takut untuk menderhaka kepada Guru. Mungkin kita hanya pengikut atau penyokong dan bukan Anak Murid seperti Anak-anak Lincah tadi.  Namun itu tidak menghalang kita untuk menerima dan mengamalkan apa yang baik sebagai tauladan dan yang buruk sebagai sempadan. Harapan MNK lama-kelamaan daripada asuhan dan corak kepimpinan yang berterusan seumpama ini akan menjadikan kesemua ahli Pemuda UMNO Gombak seperti Anak-anak Lincah yang seawal 13 tahun itu tadi yang berani mengaku dan berkata benar serta tidak sanggup menipu didepan Pemimpin serta Guru Silat mereka walaupun mereka tahu ibu-bapa mereka ada didepan sana dan melihat serta akan ketahui perkara sebenarnya yang mereka ini rupanya merokok. Mereka tetap berkata benar walaupun dibenak mereka, mereka tahu mereka pasti akan mendapat habuan dari bapak mereka apabila balik ke rumah nanti kerana rahsia mereka dah bocor yang mereka merokok. Ini sifat berani yang luar biasa walaupun tahu akan dihukum secukupnya tetapi “ Aku tetap akan berkata benar”.
video
 Upacara Tamat Berlimau PSSLM di Bagan Ajam
video
Upacara Tamat Berlimau PSSLM di Bagan Ajam

video
Upacara Tamat Berlimau PSSLM di Bagan Ajam

Inilah salah satu nilai perjuangan murni yang harus ada kembali dalam UMNO khususnya UMNO Bahagian Gombak.....
Gombak!!! Gempur!!!

Thursday, 22 December 2011

SIAPA CELAKA?? SIAPA HARAM JADAH???



Pada 17/12/2011 yang lepas MNK berpeluang mengikuti Program Pemuda UMNO Bahagian Gombak iaitu Ceramah Umum Bertajuk Siapa Celaka? Siapa Haram Jadah?. Ceramah Umum ini telah diadakan di Padang Awan Taman Permata, Hulu Kelang. Ramai rakyat dan pengundi tempatan disamping “Orang UMNO” yang telah hadir ke program ini bagi mendengar ceramah dan penjelasan serta pembongkaran yang dilakukan oleh bekas-bekas panglima PKR satu masa dulu yang telah bertindak meninggalkan perjuangan PKR kerana hilang kepercayaan kepada kepimpinan Anwar Ibrahim dan Azmin Ali iaitu ahli Parlimen Gombak dari parti PKR. YB Senator Ezam merupakan penceramah undangan. Syabas di ucapkan kepada Pemuda UMNO Bahagian Gombak kerana telah berjaya mengadakan program yang amat perlu diadakan di Gombak ini dalam memberi penjelasan dan penerangan kepada rakyat Gombak segala penipuan dan fitnah yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat dan juga fakta sebenar berhubung dengan isu-isu semasa.
Penyampaian kata-kata aluan oleh Datuk Hj Megat Zulkarnain b. Tan Sri Omardin juga turut berjaya menarik perhatian hadirin dan hadirat kerana cara penyampaian yang bersemangat dan bersahaja beliau dengan isi dan fakta yang jelas. Pemuda UMNO Bahagian Gombak beruntung mempunyai seorang "Pendekar Melayu" sebagai ketua dan kita berharap akan lahir lebih ramai "Pendekar Melayu" seumpamanya dari bumi Gombak ini dalam kita berusaha memertabatkan UMNO di Gombak ini dan juga untuk merampas kembali Negeri Selangor Darul Ehsan dari terus di "ratah" dan "diperkosa" oleh Pakatan Rakyat. Cukuplah sepenggal mereka bermaharajalela....

MNK malas nak cerita panjang saksikan sendiri lah rakaman video kat bawah ini. Ini baru kata-kata aluan, cuba bayangkan kalaulah ceramah khas Ketua Pemuda Bahagian Gombak sendiri....



video


video

 

Gombak!!! Gempur!!!

Thursday, 15 December 2011

SIKAP PROAKTIF KEDUA-DUA PENYELARAS BN GOMBAK JAMIN KEMENANGAN PRU 13.



MNK puji sikap kedua-dua Penyelaras Barisan Nasional di Gombak ini dalam mengambil tindakan dan sikap proaktif berhubung dengan BR1M ini. Kedua Penyelaras BN yang MNK maksudkan tersebut ialah Datuk Hj Megat Zulkarnain b. Tan Sri Omardin Penyelaras BN Parlimen Gombak dan Datuk Hj Said Anuar Said Ahmad Penyelaras BN DUN Gombak Setia. Kedua-dua mereka ini bertindak pantas dan bijak dalam mendekati pengundi-pengundi diluar kepompong UMNO di Gombak ini apabila telah membuka kaunter-kaunter pendaftaran di sekitar DUN Gombak Setia pada 10hb Disember 2011 yang lepas. Kaunter-kaunter pendaftaran yang beroperasi seawal jam 9 pagi hingga ke pukul 7 malam itu tak putus-putus dikunjungi oleh rakyat-rakyat dan pengundi-pengundi Gombak yang ingin memohon dan mendaftarkan diri untuk menerima sumbangan Bantuan Rakyat 1 Malaysia yang bernilai RM500 itu.
Inilah tindakan dan gerak kerja yang wajar dalam kita bersama kerajaan Barisan Nasional yang sebenarnya banyak memberi kebajikan dan kesejahteraan kepada rakyat namun kadang-kadang UMNO dan Barisan Nasional sendiri kurang mengambil kesempatan dan peluang untuk mendapat “political mileage atau credit” di atas perlaksanaan dasar atau tindakan kerajaan Barisan Nasional itu sendiri.  Seperti contoh kalau dipihak pembangkang itu tindakan atau dasar kerajaan negeri yang diperintah oleh pembangkang itu kadang-kadang tidak begitu hebat atau tiada apa-apa yang boleh di banggakan namun pemimpin-pemimpin parti mereka meroyan satu kampung dan benar-benar melaksanakan perkara-perkara yang bijak demi mengaut semaksima “political mileage atau credit”. Kadang-kadang dasar dan tindakan kerajaan Barisan Nasional yang laksana pun tetapi mereka jugak pula yang mengaut dan mendapat “political mileage atau credit” kerana melaksanakan tindakan-tindakan yang bertepatan.
BR1M ini pun tidak lari dari sasaran mereka untuk mengaut mahu pun menidakkan “political mileage atau credit” kepada parti UMNO dan Barisan Nasional apabila mereka telah mencetak dan mengedarkan borang-borang yang tidak sah.
“political mileage atau credit” yang cuba dikaut pembangkang
Namun tindakan pantas kedua-dua Penyelaras BN Gombak ini melalui Ketiga-tiga sayap UMNO Bahagian Gombak dan juga JKKKP serta pemimpin masyarakat yang bersama Barisan Nasional maka rakyat Gombak berjaya diselamatkan daripada ditipu oleh pihak parti pembangkang ini.
Cuba kita lihat sekiranya anda mengisi borang yang tidak sah tersebut dan dihantar ker LHDN, maka sewaktu penapisan dan pemeriksaan tentang kelayakkan untuk menerima Bantuan Rakyat ini oleh pihak LHDN sudah pasti apabila borang palsu yang dihantar maka nama anda akan di tanda sebagai semakkan dah dibuat dan keputusannya pasti di tolak atas sebab borang yang salah atau tidak sah yang digunakan. Maka pemohonan anda akan ditolak dan anda tidak akan mendapat bantuan rakyat tersebut walaupun anda berhak. Maka sudah pasti anda akan marah dan mengatakan Kerajaan Barisan Nasional menipu dan mungkin akan menyebabkan anda tidak akan memberi undi anda kepada BN kerana rasa diri anda ditipu. Walhal yang menganiaya dan menipu anda adalah ahli-ahli atau jentera-jentera parti pembangkang yang dengan sengaja mengedarkan borang-borang palsu dengan harapan ramai rakyat akan terpedaya dan mengisi borang tersebut dan akhirnya akan ditolak oleh LHDN.
Namun Rakyat Gombak terselamat, Ribuan pengunjung telah mengunjungi kaunter pendaftaran BR1M yang dibuka di Pejabat Penyelaras BN Parlimen Gombak yang mana ianya adalah dari inisiatif Penyelaras BN Parlimen Gombak sendiri dan juga kaunter-kaunter lain di merata-rata tempat dalam Dun Gombak Setia ini termasuk kampung MNK iaitu Kampung Sungai Chinchin. Seawal jam 9 pagi tak berhenti-henti pengunjung yang datang hingga ke jam 7 malam. Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO Gombak menjadi petugas-petugas yang, melayan pelbagai kerenah rakyat Gombak. Ada yang senyum, ada yang masam, ada yang lembut ada yang keras berbahasa namun semuanya dilayan dengan baik oleh petugas-petugas yang menjadi bidan terjun menjawat jawatan sementara sebagai, penyambut tetamu, menjadi counter pertanyaan, perunding dan penasihat, tukang isi borang, runner photostatkan IC dan sebagainya. Semuanya dilakukan kerana perihatin dan sayang kan parti.

Kaunter Pendaftaran BR1M di Pejabat Penyelaras BN Parlimen Gombak
Kaunter Pendaftaran BR1M di Pejabat Penyelaras BN Parlimen Gombak

Penyelaras BN DUN Gombak Setia pula telah turut menghimpunkan semua jentera Parti UMNO dan komponen yang lain didalam satu sessi taklimat dan melancarkan Program BR1M counter di seluruh DUN Gombak Setia yang mana semua JKKKP hendaklah memastikan ada counter dibuka dikampung masing-masing bersama UMNO Cawangan untuk mendaftarkan mereka-mereka yang layak menerima Bantuan Rakyat ini.
Program Taklimat dan Program Kaunter BR1M Dun Gombak Setia oleh Penyelaras BN DUN Gombak Setia Datuk Said Anuar Said Ahmad

Jentera 4 Sayap UMNO dan JKKKP hadir ke Program Taklimat dan Program Kaunter BR1M Dun Gombak Setia

Di kampung MNK di Sungai Chinchin Bt. 8 Gombak pula kaunter dibuka Pendaftaran BR1M ini seawal jam 9 pagi hingga ke 6 petang. Pemuda UMNO Sg. Chinchin terlibat dari awal hingga la ke akhir bersama AJK Cawangan, Wanita dan Puteri UMNO Sg. Chinchin. Hampir 400 pendaftar berjaya di daftarkan pada hari tersebut dan mereka ini terdiri dari penduduk dan rakyat kampung MNK sahaja. Hok yang menyokong Bulan pun tersipu-sipu datang mendaftarkan diri dan mereka tetap dilayan dengan baik oleh petugas-petugas kerana pada pendirian "Orang UMNO " Kg. Sungai Chinchin walaupun sokongan parti lain-lain namun kita sekampung dan seagama. Harap-harap lama-kelamaan mereka ini akan tersedar dan lembut hati untuk kembali dalam barisan yang lurus dan menyedari siapa yang sebenarnya berada dijalan kebenaran

Teringat pulak Ucapan Ust. Kamal Saidin di PAU 2011 part persoalan Mungkar Nangkir di Alam Barzakh tuuu...
Apabila ditanya kepada kamu, SIAPAKAH SAUDARA KAMU? Apakah nanti akan kamu jawab Lim Guan Eng saudaraku, Lim Kit Siang saudara ku, Karpal Singh saudara ku atau akan kamu jawab Muslimin Muslimat saudaraku.... YA Nik Aziz, YA Abdul Hadi Awang........
Jadi Tahniah MNK ucapkan kepada Petugas-petugas Program BR1M di Kg. Sungai Chinchin atas layanan yang sama-rata kepada penduduk kampung tanpa membezakan pegangan parti politik mereka. Semua orang susah kita jaga dan kita bantu. Mungkin anda telah berjaya mengajak mereka untuk bersama BN pada PRU13 nanti dalam tidak sedar.


Program Kaunter BR1M Kg. Sungai Chinchin


Apa pun ucapan Syabas dan Tahniah harus diberikan kepada kedua-dua Penyelaras BN Gombak ini dan juga kepada jentera-jentera Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO Bahagian Gombak yang telah bertungkus-lumus menjayakan program satu hari serentak ini iaitu Program Kaunter Pendaftaran BR1M bagi memastikan rakyat semua tahu siapa sebenarnya yang menjadi Juara Kebajikan dan siapa yang benar-benar menjaga kesejahteraan dan kebajikan rakyat.....

Gombak!!! Gempur!!!!

Tuesday, 13 December 2011

PROGRAM MERAKYATKAN SENI BUDAYA GOMBAK



Pada tanggal 11hb December 2011 yang lepas satu program yang amat bermakna dan begitu memberi impak kepada pengundi dan rakyat Gombak khususnya rakyat di Rantau Gombak Batu 11 dan Masyarakat orang Asli Gombak di Bukit Kala Batu 12 Gombak telah berjaya dijalankan oleh Pemuda UMNO Gombak bersama Penyelaras Parlimen Barisan Nasional Parlimen Gombak dan Penyelaras Barisan Nasional DUN Gombak Setia dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan & Kesenian Negara (JKKKN) Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.  Program yang di adakan di Dataran Bukit Kala Batu 12 Gombak yang mana ianya terletak di perkampungan orang Asli Gombak ini mendapat sambutan dari masyarakat orang asli dan penduduk tempatan setempat dengan begitu hebat dan diluar jangkaan.
Program ini telah disempurnakan oleh YB Dato’ Seri Utama Rais Yatim Menteri  di Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia. YB Dato’ Seri Utama  yang telah turut sudi melawat dan memberi sumbangan kepada 3 rumah yang dikenal pasti di Batu 11 Gombak amat menjiwai konsep rakyat didahulukan pencapaian diutamakan yang di gagaskan oleh YAB Perdana Menteri kita.
Program ini bermula seawal 10 pagi di mana terdapat pelbagai acara disediakan termasuk pameran  oleh agensi-agensi kerajaan dan bukan kerajaan dan juga khidmat pemeriksaan Kesihatan percuma yang disediakan oleh Puteri UMNO Bahagian Gombak. Namun  pada acara kemuncak program ini iaitu upacara perasmian satu kejutan disajikan kepada tetamu dan rakyat yang hadir ke program ini apabila sewaktu ketibaan dif-dif kehormat iaitu YB Dato’ Seri Utama Rais Yatim Menteri  di Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia bersama seluruh tetamu VIP yang lain tiba dengan menaiki motor ‘kapcai’ Squad Bermotor Pemuda UMNO Gombak di iringi hampir 50 biji motor Squad Bermotor Pemuda UMNO Gombak yang memakai baju BN dan membawa bendera Barisan Nasional, UMNO dan Malaysia.


Benar-benar tergambar kerendahan hati pemimpin-pemimpin Barisan Nasional yang mana jelas bahawa pemimpin Barisan Nasional bukan lah mereka yang suka berlagak dan  berstatus elit atau  suka bermegah-megah dengan menghadiri program dengan berkereta besar seperti dakwaan dan fitnah pembangkang selama ini. Sekurang-kurangnya rakyat di Gombak tahu dan fahami kerana bukti yang jelas dan nyata ada sewaktu Program Merakyatkan Seni Budaya Gombak ini.

video

Ribuan rakyat setempat dan masyarakat orang asli telah hadir ke program ini yang mana didalam ucapan alu-aluan oleh Ketua Masyarakat Orang Asli iaitu En. Husin Ngayin telah menyatakan dengan jelas bahawa masyarakat orang asli tidak pernah kianati Barisan Nasional dan akan tetap sentiasa bersama Barisan Nasional. Terima kasih diucapkan kepada masyarakat orang asli Gombak.
YB Dato’ Seri Utama Rais Yatim Menteri  di Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia dalam ucapan perasmian beliau juga turut menekan bahawa seperti ‘banting dan banner’ yang terdapat disekitar tapat program itu yang tertera ‘Budi Bahasa Amalan Kita’, ianya bukan sekadar suka-suka diletakkan dan dikempen kan oleh Kementerian beliau. Ianya mempunyai maksud dan pengertian yang cukup penting. Ianya mengajar kita untuk menjadi satu bangsa yang bertamadun dan berpekerti mulia. Ianya menjadi satu faktor untuk mengekalkan kesinambungan kejayaan satu bangsa dan negara malah ianya menjadi punca kejatuhan sesuatu tamadun sekiranya budi dan bahasa budaya kita ini tidak jaga dengan betul dan serious.
MNK amat bersetuju sekali kerana bagi MNK kalau kita mengekalkan budi bahasa dan budaya kita orang Melayu orang Malaysia yang mana bukan budaya kita menimbulkan huru-hara seperti berdemonstrasi jalanan atau bukan budaya kita menjatuhkan kerajaan dengan cara jalanan dan membunuh pemimpin kita ditepi jalan seperti apa yang berlaku kepada Presiden Libya. Maka sudah pasti negara kita akan kekal aman dan damai serta bertambah maju dan harmoni selagi kita mengekalkan budaya kita yang telah sekian lama kita amalkan. Kita amalkan Budi Bahasa cara kita orang Timur. Jangan kita terikut dengan Budaya Barat atau Timur Tengah yang mana ianya akan membawa kepada kehancuran. Kita harus katakan tidak dan menolak pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang cuba membawa Budaya Barat seperti “Sexuality Merdeka” dan Budaya Timur Tengah “Bersih 2.0” atau Demonstrasi Jalanan atau rusuhan hingga menjatuhkan sesebuah kerajaan. Ibarat pepatah dan budaya kita mengajar kita....
Kuat Rumah Kerana Sendi....
Rosak Sendi Rumah Binasa....
Kuat Bangsa Kerana Budi....
Hilang Budi Bangsa Binasa.....




Gombak!!! Gempur!!!!

RAKAMAN VIDEO PROGRAM SUMBANGAN PENYELARAS BN PARLIMEN GOMBAK KEPADA MASYARAKAT ORANG ASLI GOMBAK






video



video



video



video



PENYELARAS BN PARLIMEN GOMBAK MENJAGA KEBAJIKAN ORANG ASLI GOMBAK



11/12/2011 – Penyelaras Parlimen Barisan Nasional Parlimen Gombak, Datuk Megat Zulkarnain bin Tan Sri Omardin telah menyempurnakan pemberian sumbangan bahan-bahan asas kepada lebih kurang 15 keluarga orang-orang asli di Bukit Kala Batu 12 Gombak. Sumbangan yang disampaikan sendiri oleh beliau dari rumah ke rumah yang telah dikenal pasti merupakan satu pendekatan untuk melihat sendiri keadaan kehidupan masyarakat orang asli di Gombak. Rata-rata kesemua penerima sumbangan ini amat gembira dan melahirkan rasa syukur dan terima kasih kepada wakil kerajaan Barisan Nasional di Gombak ini kerana sudi datang menjenguk mereka dan malah menghulurkan bantuan. Walaupun sekarang ini kerajaan Barisan Nasional tidak lagi menjadi kerajaan negeri namun usaha dan sikap keperihatinan Kerajaan Barisan Nasional tidak pernah berhenti dan malah berterusan melalui penyelaras-penyelaras yang dilantik mewakili kerajaan pusat dinegeri-negeri yang telah jatuh ke tangan pembangkang.
Persoalannya adakah wakil-wakil rakyat atau Ahli Parlimen Gombak kerajaan Pakatan Rakyat menjenguk atau memberi sumbangan kepada mereka-mereka yang memerlukan di Gombak ini? Rasanya takde….mereka hanya bercakap dan beretorik sahaja tentang kononnya mereka mengamalkan kerajaan kebajikan. Mereka menjaga kebajikan rakyat khususnya di Selangor ini walhal terang-terang mereka tidak pernah menghulurkan bantuan kepada rakyat yang memerlukan. Yang MNK ingat kebajikan mereka hanyalah air percuma untuk 20 meter padu sebulan lebih kurang RM12.50 nilainya sahaja.
Kerajaan BN memperuntukkan berbillion-billion ringgit untuk memberikan kebajikan kepada rakyat Malaysia melalui pelbagai subsidi yang ditanggung oleh kerajaan Barisan Nasional terhadap barang-barang keperluan asas rakyat Malaysia.  Berikut adalah contoh beberapa barang asas yang jauh lebih murah dari harga sebenar kerana di tanggung subsidinya oleh Kerajaan Barisan Nasional…

1)Petrol RON95- RM1.90, Harga sebenar RM2.33 sen, Jumlah subsidi 43 sen
(Subsidi Kerajaan= RM486 Juta)

2) Gas- RM 26.60 setong, Harga Sebenar RM53.62 sen, Jumlah Subsidi RM27.00 setong
(Subsidi kerajaan = 1.43 billion)

3) Tepung Gandum-RM 1.35, Harga Sebenar RM1.80 sen, Jumlah Subsidi 45 sen sekilo
 (Subsidi Kerajaan=RM89 juta)

4) Gula-RM 2.30, Harga sebenar RM3.50, Jumlah subsidi RM1.00 sekilo
(Subsidi Kerajaan= RM813 juta)

5) Minyak Masak-RM2.50, Harga Sebenar RM3.50, jumlah subsidi RM1.00 sekilo.
 (subsidi kerajaan=RM813 juta)

6) Beras ST15-RM18.00 sekampit, Harga Sebenar RM24.00, Jumlah Subsidi RM 6.00 sekampit, (Subsidi Kerajaan=RM486 juta)

Diatas itu senarai yang setiap tahun dibelanjakan oleh Kerajaan Barisan Nasional demi menjaga kebajikan rakyatnya tak kira anda menyokong Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat. Tak kira anda berterima kasih atau anda sentiasa memaki dan menfitnah kerajaan Barisan Nasional. Malah pemimpin-pemimpin pembangkang semua tu dok menikmati kebajikan yang diberikan oleh Kerajaan Barisan Nasional. Ada kedengkilan mereka menyatakan memang ini adalah tanggung-jawab kerajaan kepada rakyat. Kalau ini lah yang dipakai sebagai hujah maka bermakna Kerajaan Malaysia yang ditunjangi oleh Kerajaan Barisan Nasional menjalankan tanggung-jawab mereka dengan cemerlang dalam menjaga kebajikan rakyat Malaysia… Berapa Kerajaan Negeri Selangor, Negeri Penang peruntukkan dana demi menjaga kesejahteraan rakyat negeri mereka???
Tak cukup dengan itu setiap kali perbentangan bajet pasti ada kebajikan rakyat yang akan dibentangkan bersama belanjawaan tersebut seperti yang terbaru yuran persekolahan dimansuhkan bermakna kerajaan menanggung segala kos yuran persekolahan anak-anak kita. Banyak lagi kalau nak sebut satu persatu. Rasanya tak perlulah MNK sebutkan. Hanya satu pinta MNK cuba kita renungkan bersama dengan hati dan minda yang terbuka...apakah teruk sangat kehidupan kita di Malaysia ini ataupun kita hidup dengan sejahtera.... Maka ingatlah pesan orang tua kita dulu kala…..
Orang Berbudi,
Kita Berbahasa,
Orang Memberi ,
Kita Merasa,

Kerajaan Barisan Nasional Berbudi, Rakyat Berbahasa dengan memangkah  Barisan Nasional sewaktu PRU nanti, Rakyat Memberi mandat kepada Kerajaan Barisan Nasional sekali lagi, dan akhirnya Rakyat juga lah yang akan merasa kesejahteraan yang telah terbina sekian lama…..

Gombak!!! Gempur!!!!




Sunday, 11 December 2011

“ORANG UMNO” PEMUDA UMNO BAHAGIAN GOMBAK....



Pada Tanggal 11/12/2011, Pemuda UMNO Bahagian Gombak dan Barisan Nasional Gombak telah mendapat satu lagi keyakinan baru bagi menghadapi PRU 13. Satu program yang telah diusahakan  oleh Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Gombak Datuk Hj. Megat Zulkarnain b. Tan Sri Omardin bersama Jabatan Kemajuan Kesenian Negara (JKKN) Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan  iaitu Program Merakyatkan Seni Budaya Gombak di Perkampungan Orang Asli Gombak di Batu 12 Gombak. Program ini diserikan lagi apabila menerima kedatangan YB Dato’ Seri Utama Rais Yatim yang telah sudi hadir untuk merasmikan program ini.
MNK bukan lah nak bercerita panjang tentang kejayaan program ini namun apa yang penting dan apa yang MNK lihat sendiri ialah kerjasama diantara mereka-meraka yang terlibat untuk menjayakan program ini khususnya Pemuda-Pemuda UMNO Bahagian Gombak. Bermula dari tanggal 09/11/2011 lagi Pemuda UMNO Gombak khususnya Pemuda Rantau bertungkus lumus untuk menjayakan Program Budaya Gombak ini dengan bermulanya aktiviti memeriahkan Rantau Gombak bermula dari Pejabat Penyelaras Barisan Nasional Dun Gombak Setia iaitu di Batu 8 Gombak hinggalah ke tapak program iaitu di Batu 12 Gombak dengan bendera Barisan Nasional dan UMNO. Kerja-kerja pemasangan bendera ini bermula jam 10 malam hinggalah ker pukul 3.30 pagi yang mana mereka-mereka ini telah berkorban masa dan tenaga untuk memastikan kejayaan program UMNO Gombak tanpa mengharapkan apa-apa balasan dan imbuhan. MNK rasa mereka ini nantilah juga yang akan menjadi jentera-jentera Pemuda UMNO di Gombak ini untuk menghadapi PRU nanti.
Bukan hanya Ketua-ketua Pemuda dan Ahli Pemuda Rantau Gombak Setia di Dun Gombak Setia sahaja yang hadir pada aktiviti pemasangan bendera dan poster ini, Ketua Pemuda dan Ahli Pemuda dari Dun Hulu Kelang dan Dun Batu Caves juga turut hadir membantu kerja-kerja pemasangan Bendera dan Poster ini sampai ke pagi. Terima kasih dan Syabas MNK ucapkan kepada mereka yang telah berkorban masa dan tenaga bagi membantu bagi memastikan kejayaan program Penyelaras Barisan Nasional Parlimen  Gombak  merangkap Ketua Pemuda UMNO Bahagian Gombak. Ini lah semangat pasukan dan perpaduan yang berjaya diterapkan dikalangan Pemuda UMNO Bahagian Gombak. Syabas sekali lagi kepada mereka yang hadir, tak payah lah MNK nak sebut satu-satu persatu nama-nama sahabat yang hadir tentunya sahabat-sabahat tahu siapa kalian dan tentu rasa satu kepuasan apabila tamat program tersebut bila ianya diklasifikasikan sebagai berjaya dengan hebat sekali apabila ribuan rakyat Gombak khususnya kaum Orang Asli yang hadir di Program tersebut.




Apa yang amat membanggakan MNK ialah sewaktu perbincangan merangka aktiviti ini dan apabila aktiviti ini diadakan rata-rata mereka yang hadir ini tahu bahawa tiada disediakan peruntukkan atau bayaran kepada kepada mereka-mereka ini. Hanya makan minum sahaja yang disediakan. Maknanya mereka yang hadir ini tahu kerja mereka pada malam itu tidak dibayar gaji atau upah. Namun mereka tetap hadir untuk menyumbang kudarat mereka. Semuanya adalah hanya berdasarkan atas sikap sukarela, dan berkorban demi rasa cinta dan sayang kepada parti yang mendalam sahaja yang mendorong mereka ini semua untuk keluar dan menyumbang tenaga demi membalas budi UMNO kepada kita. Ini lah bagi MNK apa yang dimaksudkan oleh YAB Presiden Parti kita jangan jadi ahli UMNO tapi jadi lah “Orang UMNO”. Maka tak salah kalau MNK mengatakan mereka yang hadir pada aktiviti pemasangan bendera ini, anda adalah “Orang UMNO” . Pemuda UMNO Bahagian Gombak telah melahirkan generasi-generasi “Orang UMNO” seperti yang disarankan oleh YAB Presiden Parti kita iaitu YAB Dato’ Seri Najib Tun Razak. Syabas!!!
Lepas ini jangan lupa ya, MNK dengar akan ada program menurunkan kembali Bendera dan Banner sepanjang jalan dari Batu 8 Gombak hingga ke Batu 12 Gombak itu pula. Mana rakan-rakan di khususnya di rantau yang ingin menjadi “Orang UMNO” namun tak berkesempatan untuk turut serta waktu pemasangan  bendera itu kerana urusan-urusan yang tidak dapat dielakkan bolehlah menyertai aktiviti penurunan bendera pula ya. Syabas, Tahniah dan Terima Kasih “Orang UMNO” Pemuda UMNO Bahagian Gombak.....

Gombak!!! Gempur!!!

Wednesday, 7 December 2011

KEPIMPINAN UMNO BAHAGIAN GOMBAK BERSUMPAH.....


Minggu lepas MNK mengikuti Perhimpunan Agung UMNO 2011 di PWTC, bukan sebagai perwakilan Pemuda mahu pun G7 tetapi hanya sekadar permerhati. MNK semenjak pulang ke tanahair dan semenjak menjadi perwakilan ke Perhimpunan Agung UMNO buat pertama kali sebagai Pengerusi Kelab UMNO Luar Negara pada tahun 2004 tu hingga ke tahun ini tidak pernah melepaskan peluang untuk menghadiri Perhimpunan Agung UMNO walau hanya sebagai pemerhati. MNK akan usahakan untuk mendapatkan pas untuk masuk dewan tidak kira lah pas pemerhati bahagian ker, pas pemerhati khas ker, pas keselamatan ker, urusetia ker, VIP ker atau VVIP ker. Janji dapat masuk dewan nak lihat secara langsung kalau tidak ada pas masuk secara haram la gamaknya. Ibarat kalau kita menonton perlawanan bola tu dia punya feel mana sama di antara kita menonton ‘big screen’ di kedai mamak dengan kita menonton dalam stadium. Mungkin sebab nak merasai perasaan inilah beriya-iya di Bahagian setiap tahun ada pertandingan G7 hingga mengakibatkan perpecahan kepada kumpulan-kumpulan penaja mereka-mereka yang hendak pergi G7.
Namun bila MNK renungkan kembali apa keistimewaanya atau perbezaan yang dirasai menjadi wakil Bahagian G7 tersebut dengan mereka yang mendapat pas pemerhati Bahagian atau pemerhati Khas yang lain selain perwakilan dapat beg dan menghadiri taklimat khas Presiden yang tertutup tersebut? Adakah hanya kerana ini kita sanggup melemahkan parti akibat pertandingan G7 yang boleh memecahkan perpaduan parti kita di Bahagian-bahagian? Mungkin nak tunjuk kekuatan pasukan kita kot kepada pasukan yang lain dalam Bahagian kita.
Apa pun MNK rasa kalau boleh dielakkan pertandingan G7 ini lagi baik dan ianya memberi lebih kebaikkan didalam usaha menyatu-padukan parti di Bahagian-bahagian serta menutup ruang-ruang yang boleh menimbulkan atau mengundang masalah perpecahan di Bahagian-bahagian. Misal kata dengan memberi quota penamaan kepada setiap Bahagian dan Sayap-sayap mungkin ini boleh menyelesaikan permasalah G7 ini. Misal kata Ketua Bahagian diberikan 2 quota, Timbalan Ketua Bahagian 1 qouta, Naib Ketua Bahagian 1 Quota, Ketua Pemuda 1 quota, Ketua Wanita 1 quota, Ketua Puteri 1 quota. Jadi kesemuanya 7 quota.  Mereka ini bolehlah menamakan wakil masing-masing untuk mengisi Quota G7 tersebut. Maka dengan cara ini sudah pasti setiap lapisan dan jentera parti didalam Bahagian tersebut berpeluang untuk menjadi perwakilan dan mendengar sendiri amanat serta apa jua perbahasan dan penerangan di Perhimpunan Agung itu nanti.
Di peringkat Bahagian atau sayap-sayap pula boleh melakukan pemilihan berdasarkan budi bicara Ketua-ketua tadi dan mungkin boleh diserapkan pemilihan berdasarkan meritokrasi. Misal di peringkat Pemuda, Ketua Pemuda Bahagian mungkin boleh memilih perwakilan mereka berdasarkan quota itu tadi dengan memilih mereka yang aktif atau rajin bekerja dalam program-program Pemuda atau berdasarkan faktor umur dengan memberi peluang AJK-AJK Pemuda UMNO Bahagian yang aktif dan dah habis umur untuk menghadiri perhimpunan Agung UMNO itu tadi sebagai wakil G7 Bahagian ke Persidangan Agung UMNO. Ini boleh dilihat seperti memberi penghormatan kepada mereka didalam sayap yang lama berjuang dengan ikhlas dan begitu komitted sekali. Mungkin ini satu cara pihak pimpinan parti boleh renung-renungkan untuk Transformasi yang sedang dijalankan didalam parti keramat ini.
Berbalik kepada Perhimpunan Agung 2011 tadi, MNK berpeluang mendengar beberapa pembahas diperingkat Persidangan Pemuda dan juga Ucapan Dasar serta Usul-usul yang dibawa. Rata-rata menyatakan akan menyokong siapa sahaja winnable candidate yang dipilih YAB Presiden dan akan menyokong 100% siapa pun menjadi calon. Harapan MNK dan semua ahli akar umbi parti ialah jangan ini hanya luangan retorik semata-mata bila keluar dari dewan kisah lama atau perangai lama jugak. Apa yang amat menarik dan berbeza pada perhimpunan kali ini ialah sewaktu Ucapan Pergulungan oleh Timbalan Presiden YAB Tan Sri Muhyiddin Yasin semua didalam dewan diminta bangun dan membaca Ikrar Sumpah Taat Setia.

video

Ikrar dan Sumpah taat setia yang dilafazkan didalam Dewan Keramat pada hari yang cukup bersejarah itu tadi haruslah sebati didalam setiap diri mereka-mereka yang berpeluang menjadi perwakilan pada persidangan kali ini. Anda semua telah bersumpah kepada parti dan YAB Presidennya yang anda akan....
"Kami orang UMNO, Berikrar
Untuk merapatkan saf perjuangan,
Mengeratkan ukhuwah,
Menghapuskan sengketa,
Menghidari hasad dengki, iri hati dan
Meletakkan kepentingan parti mengatasi kepentingan peribadi.

Kami orang UMNO
Berjanji taat setia kepada parti
dengan memberikan sepenuh kepercayaan
Dan sokongan padu
kepada Yang Amat Berhormat Presiden
Untuk memimpin kita mencapai kemenangan besar
dalam pilihanraya nanti.

Kami orang UMNO bersumpah
Untuk bekerja dengan gigih, tersusun dan teratur,
Berjihad dan berinfak di jalan Allah
bagi memastikan kemenangan UMNO dan Barisan Nasional
dalam Pilihanraya Umum ke 12.

Kami orang UMNO berikrar
Untuk memberikan sokongan padu
Dan tidak berbelah bahagi kepada calon-calan
yang bakal dipilih oleh pucuk pimpinan parti
untuk bertanding dalam pilihanraya nanti

Ingatlah jangan sekali-kali kita yang telah terpilih untuk mewakili jutaan ahli UMNO diseluruh negara melanggar sumpah ikrar kita yang telah kita lafazkan didalam dewan keramat Dewan Merdeka ini. Jangan lah kita menjadi punca dan sumber kepada perpecahan di Bahagian kita atau kita melakukan apa-apa tindakan dan perkara yang akan melemahkan parti UMNO di Bahagian kita. Diharapkan mereka yang hadir ke persidangan kali ini sebagai perwakilan akan menjadi kolompok pertama yang akan membawa perubahan sifat dan sikap ke Bahagian masing-masing. Amat baik sekali kalau dapat diadakan program ikrar ini di bahagian masing-masing yang diketuai bacaan ikrar itu tadi oleh Ketua Bahagian dan dihadiri oleh kesemua AJK Bahagian dan Sayap-sayap 4 peringkat.... Siapa yang melanggar sumpah ikrar ini nescaya tidak akan selamat dan akan terhina hendaknya dia dan generasinya yang mendatang....

P/S: Teringat kata-kata “jangan anak cucu kita nanti meludah kubur kita” ....MNK berada didalam dewan sebagai pemerhati sewaktu Sumpah Ikrar dibaca...MNK pun turut angkat tangan dan bersumpah dan berikrar walaupun bukan perwakilan hanya tukang sibuk jer....Bahagian Gombak semua perwakilan G7 dan Pimpinan Bahagian berada dalam dewan dan bersumpah...Syabas!!!

Gombak!!! Gempur!!!

WAJIB BACA!!!