FOLLOW ME


Monday 20 February 2012

TANAH SELANGOR DIROMPAK..GOMBAK?? ADUN PKR BATU CAVES TERLIBAT??


Skandal Pasir di Selangor menjadi-jadi sekarang ini. MNK turut membaca pelbagai kisah termasuk usaha murni untuk menegakkan keadilan dan inginkan kebenaran yang dilakukan oleh Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Selangor Dato' Seri Noh Omar dalam menjaga pusaka Negeri Selangor ini. Apa tidaknya kita dok bercakap pasir-pasir walhal pasir ini adalah merupakan quantiti tanah. Dalam erti kata lainnya bagi MNK ini adalah perancangan yang terancang yang cukup dahsyat oleh pihak DAP dan sekutunya dalam merampas hak dan kekayaan orang Melayu di Selangor ini. Memang pada mata kasarnya kita melihat mereka merompak dan menjual pasir tetapi apa kita lupa kawasan pasir itu tadi merupakan quantiti yang merangkumi keluasan tanah negeri Selangor. dalam bahasa mudahnya bila mereka mengorek dan menjual pasir itu mereka telah mengakibatkan kawasan itu tadi tidak boleh lagi dibangunkan, maka tanah tadi tidak boleh diguna-pakai misalnya untuk diberikan kepada orang kampung untuk dibuka kampung dikawasan itu. Sudah pasti kawasan dimana pasir itu tadi dikorek telah mengakibatkan lubang atau kawah yang cukup dalam dan akhirnya akan diklasifikasikan sebagai kawasan yang tidak sesuai untuk pembangunan ataupun penempatan. Maka tanah di Selangor ini sudah berkurangan dan tidak lagi maka harta atau satu-satunya benda bernilai bagi orang Melayu iaitu "Tanah" dirampas dan dijual untuk keuntungan mereka.


Mereka tahu, kalau orang kampung nak bangkit melalui Pelajaran, kita memang sudah ketinggalan berbanding mereka, Ekonomi pun kita ketinggalan, lihat sahaja senarai orang terkaya di Malaysia yang baru dikeluarkan. Satu-satunya wakil Billionaire dari orang kita duduk no. 5.  Jadi apa lagi harta atau aset yang boleh membantu untuk kebangkitan kita di Malaysia ini khususnya di Selangor dimana daerah Selangor ini lah yang paling banyak berstatus pinggir bandar kerana Selangor lah yang mengelilingi dan paling hampir dengan ibukota Kuala Lumpur. Gombak, Pandan, Ampang semuanya pinggiran Bandaraya Kuala Lumpur.  Sudah pasti jawapannya Tanah dan Politik. Kalau kita berjaya merampas kembali Selangor pada PRU13 nanti sudah pasti untuk membantu dan memperkasakan Melayu di bumi Selangor ini kita perlu lah memberikan status Geran kepada penduduk kampung atau membuka kampung-kampung baru untuk generasi baru anak-anak atau warga kampung di Selangor ini. Kita kena telus kalau bapa atau mak duduk kat kampung misalnya, kita bagi satu lot kat anak mereka agar mereka ini anak-anak muda kampung ini tidak duduk sebagai setinggan sahaja dan akhirnya di halau bila tanah itu dibeli oleh pemaju. Kita kena hidupkan kembali dasar satu kampung satu projek dan sudah pasti projek tersebut berbentuk industri kecil, pertanian atau ternakan dan ianya memerlukan tanah berhampiran kampung-kampung tersebut dibangunkan untuk tujuan itu. Tetapi bayangkan lah sekiranya kampung anda sebelah tapak perlombongan ini. Dan tanah kerajaan negeri yang berhampiran dengan kampung anda telah jadi begini seperti gambar dibawah ini. Apa akan ada atau boleh projek atau apa sahaja usaha untuk membantu penduduk kampung anda dijalankan oleh kerajaan negeri Barisan Nasional itu nanti? Inilah taktik jahat dan tindakan tidak bertanggung-jawab oleh Kerajaan Negeri Selangor di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.

Jadi apa mereka buat? Dia korek sana dan korek sini dan jual pasirnya, atas nama penjualan pasir akhirnya Selangor dipenuhi kolam-kolam/kuari-kuari besar yang tidak boleh lagi dibangunkan. Jadi secara tidak langsung Selangor kan kekurangan tanah untuk dimajukan atau di berikan kepada rakyat Selangor. Kita harus ingat kesan dan akibat sampingan perlombongan pasir yang tak terkawal yang sedang rancak berlaku di Selangor ini. Kawasan peninggalan tapak perlombongan pasir tersebut akan menjadi kolam besar yang merosakkan dan memusnahkan kedudukan asal  tanah berhampiran kampung-kampung tersebut. Dengan hilangnya tanah itu tadi ianya akan turut memusnahkan potensi penduduk kampung berhampiran untuk menggunakan kawasaan tanah itu tadi untuk apa sahaja aktiviti yang boleh menjanakan ekonomi orang melayu kampung itu tadi kerana yang tinggal hanya kolam besar yang tidak lagi selamat untuk digunakan. Inilah yang terjadi kepada Kampung Tanjung 12, RTB Bukit Changgang, dekat Dengkil seperti gambar diatas.

Tidak cukup dengan itu, penyelewangan berleluasa pulak tu, pulangan kutipan penjualan pasir yang jauh dari  yang sebenar diberikan kepada kerajaan negeri. Tidak berlaku ketelusan dan sebagainya. Kalau benar dakwaan MB Khalid iaitu tiada penyelewangan dalam pengurusan pasir di Selangor ini dan semuanya dilakukan dengan telus, kenapa takut bila disarankan untuk ditubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat soal pasir di Selangor ini. Kenapa perlu tolak cadangan penubuhan Suruhanjaya tersebut? Bak kata orang putih "Why be afraid if you have nothing to hide?"


Apa pun hatta kalau telus sekali pun kesan dan akibat perlombongan yang berleluasa dan tidak dikawal yang dipraktik oleh Kerajaan Negeri Selangor itu tadi tetap memberi kesan kepada orang-orang kampung sekitarnya. Ini bukan soal pasir ini tentang tanah negeri Selangor. Tanah dan pasir itu sama sebenarnya kerana Pasir adalah jenis tanah. Ia bersifat kurang baik bagi pertanian yang terbentuk dari batuan beku serta batuan sedimen yang memiliki butir kasar dan berkerikil. Sama dengan Tanah Podzolit juga merupa sejenis tanah dimana Tanah podzolit adalah tanah subur yang umumnya berada di pegunungan dengan curah hujan yang tinggi dan bersuhu rendah / dingin. Pasir ini termasuk 8 jenis tanah. Jual Pasir maknanya Jual Tanah. Bila kawasan Pasir itu tidak boleh digunakan, dibangunkan dan dimajukan lagi maka tanah itu tadi tidak berguna lagi. Maka hilanglah sumber ekonomi untuk orang-orang kampung.


Di Gombak siapa pula antara dalang-dalangnya?  Amiruddin Shaari ADUN Batu Caves sendiri sudah mengaku ada memberi sokongan kepada Double Dignity untuk mendapatkan kontrak pasir bilamana dia sendiri adalah pengarahnya. Betul ker?

Boleh la baca dengan lebih lanjut bab itu kat sini gombakharapan: ADUN BATU CAVES ROMPAK PASIR SELANGOR: PENULIS menjangkakan, dengan terbongkarnya skandal pasir di Selangor ini, akan ada...
Gombak!!! Gempur!!! 

WAJIB BACA!!!