FOLLOW ME

JOM SAKSI KOLEKSI VIDEO GOMBAK!!! GEMPUR!!!

Loading...

Tuesday, 3 September 2013

HARGA MINYAK NAIK


Kelmarin harga minyak naik. Ramai yang merungut termasuklah juga pemimpin Umno diperingkat bahagian-bahagian mahu pun cawangan. Mereka menyuarakan pandangan dan perasaan mereka tidak bersetuju dengan tindakan Perdana Menteri menaikkan harga minyak. Walhal mereka lupa yang menaikkan harga minyak itu adalah kerana harga pasaran minyak dunia. Kerajaan  Malaysia hanya tidak manaikkan subsidi minyak dan masih mengekalkan subsidi minyak pada jumlah asal. Mereka lupa juga yang membuat keputusan itu adalah juga Presiden Umno mereka, khalifah mereka dan sudah pasti dengan perasaan berat beliau terpaksa mengumumkan perkara tersebut. Bukan suka-suka hati menaikkannya.

Dalam kita menuju kearah negara maju sudah pasti banyak perkara akan naik lagi dan ini baru  sedikit. Gaji akan naik, pendapatan per kapita akan naik, ekonomi akan naik, taraf hidup akan naik, kos sara hidup akan naik, barang akan naik, minyak akan naik. Jadi apakah kita sebagai penyokong Umno memainkan peranan kita ibarat pihak pembangkang yang mana jelas apa sahaja perkara yang kerajaan lakukan akan mereka politikkan demi menanam kebencian rakyat kepada kerajaan? 



Fenomena kenaikan harga barang pernah terjadi di zaman Rasul saw dan sahabat-sahabat r.a. bertanyakan kepada Baginda saw:-
“Wahai Rasulullah, harga-harga barang banyak yang naik, maka tetapkan keputusan yang mengatur harga barang.”

Jawab Baginda saw; 
 "Sesungguhnya Allah adalah Dzat yang menetapkan harga, yang menyempitkan dan melapangkan rezeki, Maha Pemberi rezeki. Sementara aku berharap dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku disebabkan kezalimanku dalam urusan darah maupun harta.”
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, Turmudzi, Ibnu Majah)

 (1) Sesungguhnya Allah Dzat Yang Mentakdirkan Semua Harga. (Tauhid Af'al)

 (2) Sesungguhnya Kenaikan Harga Tidak Mempengaruhi Rezeki Seseorang.


 Rezeki, ajal maut & jodoh pertemuan adalah rahsia ALLAH. Yakinlah, rezeki yang Allah tetapkan tidak akan bertambah maupun berkurang. Meskipun harga barang meningkat, itu sama sekali tidak akan mengganggu rezeki kita yang telah ditetapkan.

 Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala :

“Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.
 (Surah Asy-Syuura, ayat 27)

والله أعلم بالصواب
wa ALLAHu 'alam bi as-sowwab

GOMBAK!!!GEMPUR!!!

ps:  TQ Dr Nasa





WAJIB BACA!!!