FOLLOW ME


Sunday 26 August 2012

CINA DAP PULAU PINANG RACIST GILER???


Pada minggu lepas MNK bersama keluarga menghabiskan masa cuti Raya di Pulau Pinang di Batu Ferringgi. Bawa anak-anak dan keluarga bercuti dan habiskan masa qualiti bersama keluarga. Dah lama tak bawa family bercuti lah katakan. Namun begitu MNK teruja dan ingin mengambil kesempatan untuk melihat sendiri nasib orang Melayu di Pulau Pinang.

MNK mengambil kesempatan dan yang ada untuk bertanya sendiri dengan orang melayu yang sempat MNK bual di sana. Ini pengalaman dan cerita benar yang MNK lakarkan hasil perbualan MNK dengan salah sorang orang Melayu yang bekerja di Hotel di mana MNK dan keluarga menetap.


Ketika MNK membawa anak-anak MNK bermain di Koko-nut Kids Club yang mana ia menyediakan permainan "indoor" dan servis menjaga ala-ala "babysitting" anak tamu hotel tersebut. Bersama isteri MNK sempat berbual dengan akak yang menjaga Club House tersebut.

Kata akak tersebut, nasib orang Melayu di Pulau Pinang ini makin tertekan dan tertindas. Akak sendiri mengalaminya yang mana anak akak sampai sekarang tidak mendapat kerja yang setaraf dengan kelayakkannya. Anak akak ini ada Master tetapi semua company yang dia pergi yang mana si penemuramah dia bangsa Cina terang-terang reject anak akak. Si penemuramah itu kata mereka hanya ingin mengambil candidate berbangsa Cina sahaja.


Dah lah majority syarikat besar dan sederhana di Pulau Pinang itu kepunyaan Ca Ya nun Alif nie. Maka dek kerana dok nak cari yang berbangsa Cina sahaja maka hingga kini anak akak tu tak dapat perkerjaan walaupun mempunyai kelulusan Master. Katanya anak akak terpaksa berhijrah lah nak tak nak ke KL nanti nak carik kerja kat KL pula kerana lebih ramai syarikat Melayu di situ. Walaupun berat di hati  anak akak tu nak kerja di tanah kelahiran sendiri dan mencurah bakti di negeri sendiri tetapi terpaksa juga ke Kuala Lumpur. Terpaksa berjauhan dengan akak nie.

Ini baru satu contoh nyata yang MNK dengar sendiri luahan akak ini. MNK percaya banyak lagi kes-kes seumpamanya berlaku di Pulau Pinang. Kalau dulu mereka berselindung dengan iklan-iklan tawaran jawatan di dada akbar atau internet dengan meletakkan syarat mesti boleh bertutur dalam Bahasa Mandarin dan mungkin terlepas juga 1-2 anak melayu yang mana ada ibu bapa mereka menghantar anak mereka untuk mengikuti kelas bahasa Mandarin. Tapi itu dulu sekarang ini mereka lebih berani menunjukkan sikap racist mereka yang mana mereka terang-terang belum interview dah reject dengan mengatakan mereka hanya ingin mengambil pemohon yang berbangsa Cina sahaja kepada mereka yang berbangsa lain datang untuk sesi temuduga tersebut. Apa degree dan master ini dibezakan dengan warna kulit, keturunan dan bangsa ker?


MNK percaya hanya Cina DAP totok yang akan melakukan perkara sebegini dan katanya Cina-cina di Pulau Pinang itu pula 90 peratus adalah DAP. Apalah nasib bangsa Melayu 5 tahun akan datang sekiranya Barisan Nasional tidak dapat merampas kembali Pulau Pinang? Tak payah tunggu lama MNK percaya 5 tahun lagi sudah tentu makin terpinggir dan tertindas orang Melayu di Pulau Pinang dan pastinya ianya bermula dengan taraf ekonomi orang Melayu. Bayangkan yang ada Master pun tidak boleh nak dapat perkerjaan untuk membantu keluarga ibu ayahnya untuk keluar dari kelompok kemiskinan  dan ditindas dan dibezakan sedemikian rupa inikan pula yang tidak mempunyai ijazah?

MNK heran kenapa ada dikalangan bangsa kita, orang melayu yang lupa sejarah dan tak sedar diri dan tak kenang nasib mereka. Boleh pulak menyokong dan menjadi belaci kepada DAP.

Lu Pikirlah Sendiri.....

Gombak!!! Gempur!!!

WAJIB BACA!!!