FOLLOW ME


Monday 17 December 2012

APA KOMEN AHLI PEMUDA ISLAM PAS AGAKNYA...


Dato' Seri Najib Tun Razak melahirkan rasa perlu pembelaan kepada pemuda-pemuda Islam di seluruh dunia bukan sahaja di Malaysia melalui penulisan beliau seperti berikut.

Perubahan ketara sedang berlaku di Timur Tengah dan Afrika Utara. Ia adalah terlalu awal untuk menilai secara muktamad tentang punca, tetapi saya percaya ia adalah perkara biasa: orang muda dalam masyarakat Islam menghadapi defisit peluang. 
Kebangkitan Arab telah didorong oleh belia, yang dianjurkan dengan penggunaan teknologi, dan didorong oleh rasa dahagakan untuk perubahan politik. Dalam mencari masyarakat yang lebih terbuka dan kerajaan lebih responsif, orang muda Arab menunjukkan kerinduan untuk demokrasi. Tetapi mereka juga melahirkan rasa kerugian yang mendalam - bukan hanya kebebasan peribadi atau politik, tetapi peluang.

Pergolakan ini adalah hasil daripada salah memperuntukan-sumber asas. Bukan sumber asli, atau modal, tetapi tenaga manusia atau modal insan. Kurang pembabitan belia dalam ekonomi mencipta keadaan di mana ketegangan berkembang - ketegangan yang sentiasa membakar oleh kerana kekurangan pembaharuan politik. Politik dan ekonomi dibahagi sama rata, orang muda mencari jalan mudah dengan memprotes.

Tekanan ini tidak unik kepada negara-negara Arab sahaja, malah ianya dirasai di seluruh dunia. Ramai umat Islam muda  melihat tiada peluang untuk diri mereka sendiri dan berasa mereka tidak  mempunyai kawalan ke atas kehidupan mereka atau kepentingan demi masa depan negara mereka. Keraguan seperti ini membawa kepada kemunduran. Kita akan ada risiko kehilangan generasi muda Islam kepada sikap tidak peduli dan ekstremis.

Sebagai pemimpin sebuah negara majoriti Islam, saya percaya negara-negara Islam perlu memahami dengan ebih baik  apa kehendak orang muda. Ini bermakna memahami dua perubahan besar yang mempengaruhi kehidupan mereka.

Yang pertama adalah demografi: Dunia Islam mengalami kebangkitan orang muda. Pada tahun 2010, orang-orang di bawah 30 terdiri daripada kira-kira 60 peratus daripada penduduk di negara-negara majoriti Muslim. Populasi muda ertinya tenaga buruh yang lebih besar. Pelaburan yang lebih tinggi dan modal lebih besar yang diperlukan untuk menggunakan kapasiti ganti ini. Satu perubahan besar demografi boleh melonjak dasar fiskal selama beberapa dekad, seperti mana telah disedari oleh  negara yang baru hendak membangun. Dari segi sosial, kesan jangka pendek ini boleh menjadi lebih besar. Kebangkitan belia memperkenalkan tenaga terpendam ke dalam ekonomi dan masyarakat negara. Kalau dibiarkan tanpa digarap, ia boleh menjadi satu kuasa yang tidak stabil. Baca Selanjutnya

Gombak!!! Gempur!!!

Note MNK: Kalau hang pa yang Muda Islam tak boleh faham gak pembelaan yang dilakukan oleh DS Najib Razak bersama UMNO dan BN di Malaysia ini terhadap orang muda memang hang pa buta hati lah jawab nyer... tak nampak, betul tak nampak mengikut firasat patik kalau siapa tak nampak pendek umur ler tuu bak kata Ahli Nujum Pak Belalang.

WAJIB BACA!!!