FOLLOW ME


Wednesday 7 December 2011

KEPIMPINAN UMNO BAHAGIAN GOMBAK BERSUMPAH.....


Minggu lepas MNK mengikuti Perhimpunan Agung UMNO 2011 di PWTC, bukan sebagai perwakilan Pemuda mahu pun G7 tetapi hanya sekadar permerhati. MNK semenjak pulang ke tanahair dan semenjak menjadi perwakilan ke Perhimpunan Agung UMNO buat pertama kali sebagai Pengerusi Kelab UMNO Luar Negara pada tahun 2004 tu hingga ke tahun ini tidak pernah melepaskan peluang untuk menghadiri Perhimpunan Agung UMNO walau hanya sebagai pemerhati. MNK akan usahakan untuk mendapatkan pas untuk masuk dewan tidak kira lah pas pemerhati bahagian ker, pas pemerhati khas ker, pas keselamatan ker, urusetia ker, VIP ker atau VVIP ker. Janji dapat masuk dewan nak lihat secara langsung kalau tidak ada pas masuk secara haram la gamaknya. Ibarat kalau kita menonton perlawanan bola tu dia punya feel mana sama di antara kita menonton ‘big screen’ di kedai mamak dengan kita menonton dalam stadium. Mungkin sebab nak merasai perasaan inilah beriya-iya di Bahagian setiap tahun ada pertandingan G7 hingga mengakibatkan perpecahan kepada kumpulan-kumpulan penaja mereka-mereka yang hendak pergi G7.
Namun bila MNK renungkan kembali apa keistimewaanya atau perbezaan yang dirasai menjadi wakil Bahagian G7 tersebut dengan mereka yang mendapat pas pemerhati Bahagian atau pemerhati Khas yang lain selain perwakilan dapat beg dan menghadiri taklimat khas Presiden yang tertutup tersebut? Adakah hanya kerana ini kita sanggup melemahkan parti akibat pertandingan G7 yang boleh memecahkan perpaduan parti kita di Bahagian-bahagian? Mungkin nak tunjuk kekuatan pasukan kita kot kepada pasukan yang lain dalam Bahagian kita.
Apa pun MNK rasa kalau boleh dielakkan pertandingan G7 ini lagi baik dan ianya memberi lebih kebaikkan didalam usaha menyatu-padukan parti di Bahagian-bahagian serta menutup ruang-ruang yang boleh menimbulkan atau mengundang masalah perpecahan di Bahagian-bahagian. Misal kata dengan memberi quota penamaan kepada setiap Bahagian dan Sayap-sayap mungkin ini boleh menyelesaikan permasalah G7 ini. Misal kata Ketua Bahagian diberikan 2 quota, Timbalan Ketua Bahagian 1 qouta, Naib Ketua Bahagian 1 Quota, Ketua Pemuda 1 quota, Ketua Wanita 1 quota, Ketua Puteri 1 quota. Jadi kesemuanya 7 quota.  Mereka ini bolehlah menamakan wakil masing-masing untuk mengisi Quota G7 tersebut. Maka dengan cara ini sudah pasti setiap lapisan dan jentera parti didalam Bahagian tersebut berpeluang untuk menjadi perwakilan dan mendengar sendiri amanat serta apa jua perbahasan dan penerangan di Perhimpunan Agung itu nanti.
Di peringkat Bahagian atau sayap-sayap pula boleh melakukan pemilihan berdasarkan budi bicara Ketua-ketua tadi dan mungkin boleh diserapkan pemilihan berdasarkan meritokrasi. Misal di peringkat Pemuda, Ketua Pemuda Bahagian mungkin boleh memilih perwakilan mereka berdasarkan quota itu tadi dengan memilih mereka yang aktif atau rajin bekerja dalam program-program Pemuda atau berdasarkan faktor umur dengan memberi peluang AJK-AJK Pemuda UMNO Bahagian yang aktif dan dah habis umur untuk menghadiri perhimpunan Agung UMNO itu tadi sebagai wakil G7 Bahagian ke Persidangan Agung UMNO. Ini boleh dilihat seperti memberi penghormatan kepada mereka didalam sayap yang lama berjuang dengan ikhlas dan begitu komitted sekali. Mungkin ini satu cara pihak pimpinan parti boleh renung-renungkan untuk Transformasi yang sedang dijalankan didalam parti keramat ini.
Berbalik kepada Perhimpunan Agung 2011 tadi, MNK berpeluang mendengar beberapa pembahas diperingkat Persidangan Pemuda dan juga Ucapan Dasar serta Usul-usul yang dibawa. Rata-rata menyatakan akan menyokong siapa sahaja winnable candidate yang dipilih YAB Presiden dan akan menyokong 100% siapa pun menjadi calon. Harapan MNK dan semua ahli akar umbi parti ialah jangan ini hanya luangan retorik semata-mata bila keluar dari dewan kisah lama atau perangai lama jugak. Apa yang amat menarik dan berbeza pada perhimpunan kali ini ialah sewaktu Ucapan Pergulungan oleh Timbalan Presiden YAB Tan Sri Muhyiddin Yasin semua didalam dewan diminta bangun dan membaca Ikrar Sumpah Taat Setia.


Ikrar dan Sumpah taat setia yang dilafazkan didalam Dewan Keramat pada hari yang cukup bersejarah itu tadi haruslah sebati didalam setiap diri mereka-mereka yang berpeluang menjadi perwakilan pada persidangan kali ini. Anda semua telah bersumpah kepada parti dan YAB Presidennya yang anda akan....
"Kami orang UMNO, Berikrar
Untuk merapatkan saf perjuangan,
Mengeratkan ukhuwah,
Menghapuskan sengketa,
Menghidari hasad dengki, iri hati dan
Meletakkan kepentingan parti mengatasi kepentingan peribadi.

Kami orang UMNO
Berjanji taat setia kepada parti
dengan memberikan sepenuh kepercayaan
Dan sokongan padu
kepada Yang Amat Berhormat Presiden
Untuk memimpin kita mencapai kemenangan besar
dalam pilihanraya nanti.

Kami orang UMNO bersumpah
Untuk bekerja dengan gigih, tersusun dan teratur,
Berjihad dan berinfak di jalan Allah
bagi memastikan kemenangan UMNO dan Barisan Nasional
dalam Pilihanraya Umum ke 12.

Kami orang UMNO berikrar
Untuk memberikan sokongan padu
Dan tidak berbelah bahagi kepada calon-calan
yang bakal dipilih oleh pucuk pimpinan parti
untuk bertanding dalam pilihanraya nanti

Ingatlah jangan sekali-kali kita yang telah terpilih untuk mewakili jutaan ahli UMNO diseluruh negara melanggar sumpah ikrar kita yang telah kita lafazkan didalam dewan keramat Dewan Merdeka ini. Jangan lah kita menjadi punca dan sumber kepada perpecahan di Bahagian kita atau kita melakukan apa-apa tindakan dan perkara yang akan melemahkan parti UMNO di Bahagian kita. Diharapkan mereka yang hadir ke persidangan kali ini sebagai perwakilan akan menjadi kolompok pertama yang akan membawa perubahan sifat dan sikap ke Bahagian masing-masing. Amat baik sekali kalau dapat diadakan program ikrar ini di bahagian masing-masing yang diketuai bacaan ikrar itu tadi oleh Ketua Bahagian dan dihadiri oleh kesemua AJK Bahagian dan Sayap-sayap 4 peringkat.... Siapa yang melanggar sumpah ikrar ini nescaya tidak akan selamat dan akan terhina hendaknya dia dan generasinya yang mendatang....

P/S: Teringat kata-kata “jangan anak cucu kita nanti meludah kubur kita” ....MNK berada didalam dewan sebagai pemerhati sewaktu Sumpah Ikrar dibaca...MNK pun turut angkat tangan dan bersumpah dan berikrar walaupun bukan perwakilan hanya tukang sibuk jer....Bahagian Gombak semua perwakilan G7 dan Pimpinan Bahagian berada dalam dewan dan bersumpah...Syabas!!!

Gombak!!! Gempur!!!

WAJIB BACA!!!