FOLLOW ME


Monday 26 November 2012

APAKAH AGENDA DISEBALIK PERARAKAN HIJAU BANTAH PROJEK LYNAS


Heran bin Ajaib kalau sebelum ini susah betul nak lihat puak-puak Ca Ya Nun Alif ini keluar berdemo kerana kita tahu rata-rata bangsa mereka ini tidak akan buang masa dan melakukan sesuatu perkara yang tidak berfaedah bagi diri mereka atau bangsa mereka. Mereka lebih gemar menjadi pencatur kepada boneka pencacai parti pembangkang seperti PKR dan PAS untuk melaksanakan agenda mereka. Tetapi tidak kali ini iaitu kepada Projek Lynas ini. Mereka sendiri terpaksa keluar berdemo bagi menyuarakan bantahan mereka terhadap Lynas Project ini.

Kenapa dan Mengapa ialah persoalan yang perlu tanya dan kita perlu tahu dan cuba kita kaitkan pula dengan sifat Ca Ya Nun Alif ini. Rata-rata semua tahu mereka ini adalah sebuah bangsa yang mengutamakan ekonomi. Dimana-mana mereka ini berjaya dari segi ekonomi malah Tanah Besar mereka pun dah jadi salah satu kuasa ekonomi dunia. Jadi sudah pasti kalau mereka beria-ria membantah projek tersebut apakah mereka melihat dengan adanya projek Lynas ini akan memberikan kesan yang begitu baik untuk bangsa Melayu dan Negara Malaysia yang mana mereka takut akan menganggu-gugat cengkaman ekonomi mereka ini pada Malaysia. Apakah dengan terlaksananya projek Lynas ini akan membuka peluang kepada bangsa Melayu untuk menceburi pelbagai bidang atau mengisi kekosongan dan menceburi bidang-bidang baru yang boleh di sokong atau tempias kepada pelaksanaan projek Lynas ini?
 

Cuba kita bayangkan dengan pembukaan Loji Lynas ini berapa hampir 1000 peluang pekerjaan akan dibekalkan, sudah pasti akan ada 1000 rumah diperlukan baik dibina, di beli atau disewa diperlukan oleh 1000 pekerja itu tadi. katakan lah 500 adalah pekerja tempatan manakala bakinya pekerja luar yang terpaksa membeli atau menyewa rumah di kawasan persekitaran atau berhampiran. Ini sudah pasti membuka dan menyemarakan sektor "real estate". Sudah pasti pula 500 pekerja ada dikalangan mereka sudah keluarga dan jumlah itu meningkatkan kepada katakanlah 2000 dengan purata 3-4 orang satu keluarga yang perlu kepada makanan. Pasti kedai runcit, kedai makan akan mendapat permintaan tinggi dari pekerja dan keluarga mereka tadi. Maka sektor perniagaan kedai makan akan berkembang pesat yang mana majoritinya sudah pasti kedai makan Melayu. Maklumlah bangsa Ca Ya Nun Alif ini mana minat kerja kat kilang atau loji. Kalau ada pun berapa kerat.

Bukan itu sahaja pasti bila kawasan ini tadi padat dengan penduduk dengan kemasukkan pekerja-pekerja baru ke situ akan datang lah perlbagai kemudahan bersamanya seperti Giant atau Tesco, Kedai serbaneka, syarikat kemudahan-kemudahan pelbagai seperti Service Kereta, Service Motor, Kedai-kedai Barang elektronic dan dll akan menceburi market baru di persekitaran dan berhampiran Loji Lynas ini kerana terdapat "demand" yang tinggi untuk produk dan servis mereka itu tadi maka mereka akan pasti "supply" kan kepada mereka. Ini hukum ekonomi "supply and demand". Jadi pasti ekonomi akan berkembang pesat di situ. Dan kalau "demand" nya tinggi dari kalangan mereka berbangsa Melayu sudah pasti "supply" nya majoriti juga dari orang Melayu.


Jadi apakah dek kerana tidak mahu Ekonomi orang Melayu berkembang pesat maka puak-puak Ca Ya Nun Alif ini beria-ria membantah projek Lynas ini hinggakan yang jelas tidak merbahaya pun mereka kata bahaya. Pakar-pakar dan mahkamah pun dah putuskan Projek Lynas ini selamat maka atas alasan apa sebenarnya mereka ini membantah dan melakukan demo hijau di Dataran Merdeka ini. Tak caya ker Loji itu selamat? Jom Baca....Baca Selanjutnya

Gombak!!! Gempur!!!

Note MNK:TQ MyMassa... Itu baru sikit kesan projek Lynas tu belummasuk bab tempias indirectly pulak seperti supply barang mentah, penyelanggaraan, sektor pembinaan etc etc.

WAJIB BACA!!!